Nagle ludzie zaczęli robić coś dziwnego... tak, to flash mob!
Program Dzialasz.pl
realizowany przez:
Wszyscy aktywiści i aktywistki wiedzą, jak ważne jest czerpanie z wiedzy i doświadczeń innych osób zajmujących się podobną tematyką. Nie inaczej jest z przedstawicielami i przedstawicielkami władz samorządów uczniowskich. Gminne czy wojewódzkie spotkania SU mogą być świetną okazją do dzielenia się dobrymi praktykami i wspólnego rozwiązywania problemów.
Zorganizowanie takie wydarzenia może wydawać się dużym wyzwaniem. Jeśli jednak zabierzecie się za przygotowania odpowiednio wcześnie, stworzycie szczegółowy harmonogram i podział zadań w zespole, efekty powinny wynagrodzić Wam trud przygotowań ☺ Jak się za to zabrać? O czym pamiętać?
Przygotujcie dobry plan pracy
Szczegółowa rozpiska z harmonogramem przygotowań i podziałem zadań może Was uchronić przed niejedną wpadką. Dzięki niej będziecie widzieć, czy wszystko idzie zgodnie z planem i nie potrzebujecie dodatkowego wsparcia. W trakcie realizacji projektu zawsze pojawiają się niespodziewane sytuacje takie jak dodatkowe sprawdziany czy nieprzewidziane problemy. Warto unikać więc kumulowania się zadań w jednym terminie i zapisywać czas trwania poszczególnych działań z lekkim zapasem.
Rozdzielenie zadań na początku przygotowań pozwoli Wam uniknąć sytuacji, w której coś nie zostanie zrobione, bo nikt nie czuł odpowiedzialności za dane zadanie. Obowiązki starajcie się rozdzielać według umiejętności i zainteresowań każdej z osób.
Określcie potrzeby i cele spotkania
Często zapominamy o tym, po co właściwie chcemy zorganizować jakieś wydarzenie. Dlaczego jest potrzebne? Na jakie problemy i potrzeby ma odpowiedzieć? Postarajcie się sprawdzić, czego brakuje samorządom uczniowskim w Waszej okolicy. Pomysłów na działania? Wiedzy o prawach i obowiązkach uczniów i uczennic? Może bardziej umiejętności niezbędnych przy realizacji projektów albo wskazówek dotyczących współpracy z gronem pedagogicznym, rodzicami i lokalną społecznością?
Postarajcie się dotrzeć do przedstawicieli i przedstawicielek władz samorządów uczniowskich z Waszego miasta lub gminy, sprawdźcie, czy byliby zainteresowani takim wydarzeniem i czego by od niego oczekiwali. Wiele samorządów ma swoje adresy mailowe bądź profile w mediach społecznościowych. Możecie próbować kontaktować się z nimi także przez sekretariaty szkół i znajomych. W dotarciu do szkół z całego województwa pomóc może odpowiednie Kuratorium Oświaty.
Sprawdźcie, co będzie Wam potrzebne i jak możecie to zdobyć
Bez sali na spotkanie czy materiałów warsztatowych raczej się nie obejdziecie. W miarę możliwości starajcie się korzystać z lokalnych zasobów.
Znajdźcie sojuszników i sojuszniczki
Partnerzy i partnerki wydarzenia mogą być dla Was niezwykłym wsparciem. Zarówno merytorycznym i promocyjnym jak również finansowym. Do kogo warto się zwrócić?
Jak przekonać potencjalnych sojuszników i sojuszniczki do swojego pomysłu? Przygotujcie materiały opisujące krótko ideę oraz cele Waszego projektu, potrzeby oraz korzyści, jakie osiągnie Wasz sojusznik bądź sojuszniczka wspierając organizację wydarzenia. Spróbujcie umówić się na spotkanie, w czasie którego przedstawcie swój pomysł i porozmawiacie o potencjalnej współpracy. Jeśli to niemożliwe, wyślijcie zaproszenie do współpracy mailowo, warto też zadzwonić bezpośrednio do firmy lub urzędu. O tym, jak przygotować się do rozmowy przeczytacie więcej tutaj.
Zadbajcie o dobry program konferencji
Już samo spotkanie innych osób zaangażowanych w działania na rzecz swoich szkół może być inspirującym doświadczeniem. Warto jednak zadbać, by z organizowanej przez Was konferencji wycisnąć jak najwięcej, nie tylko w kwestiach towarzyskich i motywacyjnych. Sprawdźcie wyniki diagnozy oczekiwań i potrzeb samorządów uczniowskich w Waszym sąsiedztwie, zastanówcie się, czego sami potrzebujecie do skutecznego działania na rzecz szkoły.
Co warto uwzględnić w programie? Na pewno chociaż krótki czas na poznanie się uczestników i uczestniczek, ułatwi to późniejszą wymianę opinii i dzielenie się pomysłami na forum, może pomóc również w nawiązaniu trwałego kontaktu. Postarajcie się przewidzieć też czas na podzielenie się dobrymi praktykami, które inni będą mogli wykorzystać w swoich szkołach. Wspólna praca może dotyczyć również rozwiązywania problemów, z którymi borykacie się w codziennej pracy na rzecz szkolnych kolegów i koleżanek. Jak zorganizować prace szkolnego rzecznika bądź rzeczniczki praw ucznia i uczennicy? Skąd brać fundusze na działania samorządu? Jak nawiązywać kontakty z lokalnymi przedsiębiorstwami i wychodzić do społeczności lokalnej? Co zrobić, by poprawić bezpieczeństwo w drodze do szkoły albo zapobiegać agresji wśród młodych? W jaki sposób zwiększać dostęp młodzieży z Waszej miejscowości do kultury? To przykładowe tematy, którymi możecie się zająć.
Warto porozmawiać również o wspólnych działaniach uczniów i uczennic z różnych szkół. Skupcie się na rozwoju pasji wśród młodzieży, zdobywaniu nowej wiedzy lub umiejętności przydatnych np. na rynku pracy albo rozwiązywaniu problemów najbliższego otoczenia - zmienianiu przestrzeni publicznej na bardziej przyjazną czy na przeciwdziałaniu wykluczeniu pewnych grup społecznych.
Starajcie się kończyć każdą część spotkania podsumowaniem i zebraniem konkretnych wniosków - pomysłów na rozwiązanie problemu, dobrych praktyk z działań szkolnych, ustaleń dotyczących realizacji wspólnego projektu z uwzględnieniem osób odpowiedzialnych za poszczególne zadania i terminów kolejnych etapów przygotowań.
Co po spotkaniu?
Poproście uczestników i uczestniczki o informację zwrotną dotyczącą spotkania. Czy było przydatne? Co im się podobało a nad czym powinniście w przyszłości popracować? Czy widzą potrzebę kolejnych spotkań i czego by od nich oczekiwali?
Spiszcie również notatkę uwzględniającą wnioski ze spotkania i plany na przyszłość. Zastanówcie się, kto może być zainteresowany efektami prac młodzieży. Może pojawiły się kwestie, które będą ważne z punktu widzenia kuratorium albo urzędu gminy? Warto też zastanowić się nad przesłaniem notatki prasowej podsumowującej spotkanie do lokalnych mediów. I koniecznie dajcie znać o swoim spotkaniu nam! :)
Powodzenia!
Paula Langnerowicz
Kiedy już wiemy czym jest INFORMACJA ZWROTNA, dowiedzmy się o sposobach jej udzielania!
O ile nie jest stwierdzone inaczej, prawa do materiałów na stronie posiada Centrum Edukacji Obywatelskiej, a teksty są dostępne na licencji CC BY-NC-SA - Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach. Licencja nie obejmuje zdjęć, filmów i materiałów graficznych. Pewne prawa zastrzeżone na rzecz autorów poszczególnych treści.