Nagle ludzie zaczęli robić coś dziwnego... tak, to flash mob!
Program Dzialasz.pl
realizowany przez:
Na łamach Działasza pisaliśmy już o tym, jak ważna jest informacja zwrotna, jako umiejętność dobrego lidera. Wspomnieliśmy również, że jest kilka sposobów jej udzielania. Jednym z nich jest tzw. Komunikat „Ja”.
Komunikat JA charakteryzuje się tym, że nie zrzucasz winy za niepowodzenia na kogoś innego, a mówisz o swoich odczuciach, o tym, jak Ty odbierasz daną sytuację, która miała miejsce.
Dlaczego?
Dlaczego komunikowanie się za pomocą komunikatu „Ja” jest takie ważne? Wyobraź sobie następująca sytuację :
Przygotowujesz projekt w swojej szkole, kręcicie film. Jesteś koordynatorem całego przedsięwzięcia, co oznacza, że jesteś odpowiedzialny za każdy najmniejszy aspekt w projekcie, łącznie z zasobami ludzkimi. Jednej z osób zleciłeś kontakt z wypożyczalnią strojów. Stroje miały być na dziś. Pytasz się wyznaczonej osoby, o której zostaną przywiezione. Ona zmieszana natomiast odpowiada Ci, że nie będą dziś, że dopiero planuje do nich zadzwonić, bo całkowicie o tym zapomniała.
Oczywiście masz prawo być totalnie zdenerwowany. I zaskoczony. Powierzyłeś takie zadanie właśnie tej osobie dlatego, że jest bardzo odpowiedzialna i rzetelna w tym, co robi. Musisz jednak zwrócić jej uwagę. Możesz to zrobić na dwa sposoby.
1) Wkurzyłaś mnie. Dzisiaj miały być stroje a Ty nawet nie zadzwoniłaś do nich. Co teraz zrobimy? Kręcimy za dwa dni a jeszcze tyle rzeczy nie zrobionych! Zawiodłem się.
2) Przykro mi, że nie dałaś znać wcześniej, że nie dasz rady zadzwonić. Wolałbym, że w momencie, kiedy napotykasz jakieś trudności, od razu mi o tym mówiła. Czy możesz jeszcze dziś do nich zadzwonić, przedstawić sytuację i poprosić o wypożyczenie strojów już jutro? Daj mi proszę od razu znać jak poszło.
Widzisz różnicę? W pierwszej sytuacji osoba, która została skrytykowana poczuła, że zrobiła najgorszą rzecz na świecie i przez nią cały projekt upadnie. Druga sytuacja była już zdecydowanie mniej drastyczna. Zostało powiedziane co nie zadziałało, jednak w taki sposób, który nie zdemotywował, a wręcz przeciwnie.
Jak?
Formułując komunikat JA warto korzystać ze schematu tego typu informacji zwrotnej, mianowicie:
JA CZUJĘ/JESTEM… (Wyrażamy swoje emocje)
KIEDY TY… (Przedstawiamy FAKTY, które miały miejsce w sytuacji, która nie zadziałała)
PONIEWAŻ… (Wyjaśniamy dlaczego sytuacja wywołała takie a nie inne uczucia)
I CHCIAŁBYM/CHCIAŁABYM ABYŚ…(przedstawiamy nasze oczekiwania w związku z zaistniałą sytuacją)
Co potem?
Czekamy na efekty! Z pewnością komunikowanie się za pomocą komunikatu JA, jest zdecydowanie mniej agresywne od komunikatu Ty. Osoba, której przekazujemy komunikat, czuje się na pewno bezpieczniej i po rozmowie z nami będzie mniej zdemotywowana niż jakby była w pierwszej sytuacji!
Powodzenia!
Kiedy już wiemy czym jest INFORMACJA ZWROTNA, dowiedzmy się o sposobach jej udzielania!
O ile nie jest stwierdzone inaczej, prawa do materiałów na stronie posiada Centrum Edukacji Obywatelskiej, a teksty są dostępne na licencji CC BY-NC-SA - Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach. Licencja nie obejmuje zdjęć, filmów i materiałów graficznych. Pewne prawa zastrzeżone na rzecz autorów poszczególnych treści.