Na łamach Działasza pisaliśmy już o tym, jak ważna jest informacja zwrotna, jako umiejętność dobrego lidera. Wspomnieliśmy również, że jest kilka sposobów jej udzielania. Jednym z nich jest tzw. Komunikat „Ja”.

Komunikat JA charakteryzuje się tym, że nie zrzucasz winy za niepowodzenia na kogoś innego, a mówisz o swoich odczuciach, o tym, jak Ty odbierasz daną sytuację, która miała miejsce.

Dlaczego?

Dlaczego komunikowanie się za pomocą komunikatu „Ja” jest takie ważne? Wyobraź sobie następująca sytuację :

Przygotowujesz projekt w swojej szkole, kręcicie film. Jesteś koordynatorem całego przedsięwzięcia, co oznacza, że jesteś odpowiedzialny za każdy najmniejszy aspekt w projekcie, łącznie z zasobami ludzkimi. Jednej z osób zleciłeś kontakt z wypożyczalnią strojów. Stroje miały być na dziś.  Pytasz się wyznaczonej osoby, o której zostaną przywiezione. Ona zmieszana natomiast odpowiada Ci, że nie będą dziś, że dopiero planuje do nich zadzwonić, bo całkowicie o tym zapomniała.

Oczywiście masz prawo być totalnie zdenerwowany. I zaskoczony. Powierzyłeś takie zadanie właśnie tej osobie dlatego, że jest bardzo odpowiedzialna i rzetelna w tym, co robi. Musisz jednak zwrócić jej uwagę. Możesz to zrobić na dwa sposoby.

1)      Wkurzyłaś mnie. Dzisiaj miały być stroje a Ty nawet nie zadzwoniłaś do nich. Co teraz zrobimy? Kręcimy za dwa dni a jeszcze tyle rzeczy nie zrobionych! Zawiodłem się.

2)      Przykro mi, że nie dałaś znać wcześniej, że nie dasz rady zadzwonić. Wolałbym, że w momencie, kiedy napotykasz jakieś trudności, od razu mi o tym mówiła. Czy możesz jeszcze dziś do nich zadzwonić, przedstawić sytuację i poprosić o wypożyczenie strojów już jutro? Daj mi proszę od razu znać jak poszło.

Widzisz różnicę? W pierwszej sytuacji osoba, która została skrytykowana poczuła, że zrobiła najgorszą rzecz na świecie i przez nią cały projekt upadnie. Druga sytuacja była już zdecydowanie mniej drastyczna. Zostało powiedziane co nie zadziałało, jednak w taki sposób, który nie zdemotywował, a wręcz przeciwnie.

Jak?

Formułując komunikat JA warto korzystać ze schematu tego typu informacji zwrotnej, mianowicie:

JA CZUJĘ/JESTEM… (Wyrażamy swoje emocje)

KIEDY TY… (Przedstawiamy FAKTY, które miały miejsce w sytuacji, która nie zadziałała)

PONIEWAŻ… (Wyjaśniamy dlaczego sytuacja wywołała takie a nie inne uczucia)

I CHCIAŁBYM/CHCIAŁABYM ABYŚ…(przedstawiamy nasze oczekiwania w związku z zaistniałą sytuacją)

Co potem?

Czekamy na efekty! Z pewnością komunikowanie się za pomocą komunikatu JA, jest zdecydowanie mniej agresywne od komunikatu Ty. Osoba, której przekazujemy komunikat, czuje się na pewno bezpieczniej i po rozmowie z nami będzie mniej zdemotywowana niż jakby była w pierwszej sytuacji!

Powodzenia!