Nagle ludzie zaczęli robić coś dziwnego... tak, to flash mob!
Program Dzialasz.pl
realizowany przez:
Czas na rejestrację i wykonanie zadania rekrutacyjnego na XXI sesję Sejmu Dzieci i Młodzieży mija 7 kwietnia. Nie jesteście jeszcze przekonani? Mamy nadzieję, że Miłosz rozwieje Wasze wątpliwości! Sprawdźcie więcej na www.sdim.ceo.org.pl.
Miłosz Niemiro
XIX Sesja SDiM
Koordynator projektu społecznego "Akcja=Reakcja"
Jak wspominasz sesję, w której brałeś udział?
Udział w prawdziwych obradach młodzieżowego sejmu był dla mnie niezapomnianą przygodą. Podniosła atmosfera, znamienici goście - wspaniale było brać w tym udział, być częścią tego wydarzenia. Podczas mojej sesji zajmowaliśmy się tematem zrównoważonego ekorozwoju. Debatowaliśmy na temat wprowadzenia stojaków rowerowych przy szkołach, edukacji ekologicznej oraz segregacji śmieci. Uchwała, którą przyjęliśmy bardzo mi się podobała, ponieważ zawierała małe zmiany, które można wprowadzić w każdej szkole. Najciekawsze moim zdaniem były pytania do Minister Edukacji Narodowej. Edukacja to temat bardzo bliski każdemu uczniowi oraz każdej uczennicy, dlatego nietrudno było nam o niej dyskutować! Chociaż ówczesna Pani Minister nie pojawiła się na tej części sesji, zastąpiła ją równie kompetentna Pani Dyrektor Departamentu Edukacji. Wypowiedzi były treściwe i konkretne, dzięki czemu posłowe oraz posłanki poznali odpowiedzi na nurtujące ich pytania.
Czy udział w SDiM umożliwił Ci nabycie nowej wiedzy i umiejętności?
Zorganizowanie debaty w gimnazjum to nie byle co. Najpierw musieliśmy przygotować plan naszego mini-projektu, aby wszystko wyszło perfekcyjnie. O ile samo uzyskanie zgody dyrekcji szkoły na realizację zadania rekrutacyjnego nie sprawiło nam trudności, to zachęcenie uczniów i uczennic do udziału w debacie już tak. Debatowanie to niełatwa sztuka, gdyż takie wydarzenie bez uczestników to wielka klapa. Zatem zdecydowaliśmy się na przeprowadzenie kampanii informacyjnej dotyczącej tematu naszej debaty. Rozwiesiliśmy kilka plakatów informacyjnych, przeprowadziliśmy głosowanie na model stojaka rowerowego przy naszej szkole, dzięki czemu, uczniowie zainteresowali się naszym działaniem. Zadanie rekrutacyjne wykształciło w nas umiejętność skutecznego planowania, organizacji czasu, negocjowania z dorosłymi oraz współpracy z mediami. Poprowadzenie debaty to duży sprawdzian dla naszej autoprezentacji. Nasz rezultat nas bardzo usatysfakcjonował. Sama sesja to przede wszystkim wystąpienie przed prawie półtysięczną publicznością. Chociaż nie przemawiałem, sam udział w SDiM sprawił, że miałem okazję dowiedzieć się, jak funkcjonuje Sejm RP oraz jak wyglądają obrady. To cenna lekcja wiedzy o społeczeństwie, której z pewnością szybko nie zapomnę.
Czym zajmujesz się obecnie? Kontynuujesz w jakiś sposób przygodę z aktywnością społeczną?
Obecnie koordynuję projekt społeczny "Akcja=Reakcja", który realizuję wraz z zespołem w ramach Olimpiady "Zwolnieni z teorii" - pierwszej praktycznej olimpiady dla licealistów i licealistek. Celem projektu jest kształtowanie aktywnej postawy uczestników warsztatów wobec aktów przemocy w przestrzeni publicznej. Chcemy aby ludzie reagowali na ulicy zawsze, gdy widzą przemoc fizyczną, akt przestępstwa lub sytuację zagrożenia życia. Chcemy aby społeczeństwo nie przechodziło obojętnie wobec pobić, kradzieży czy zwykłych omdleń w centrum miasta. Współpracując z Policją, psychologami, socjologami oraz ratownikami medycznymi, tworzymy bazę wiedzy na temat przyczyn i skutków bierności społeczeństwa, optymalnych, bezpiecznych oraz szybkich metod reagowania na przemoc w przestrzeni publicznej oraz zasad udzielania pierwszej pomocy i wzywania służb ratowniczych. Tę wiedzę chcemy przekazać uczestnikom projektu w wieku 13-18 lat w postaci ćwiczeń warsztatowych. Oprócz tego chcemy wraz z uczestnikami oraz wolontariuszami zorganizować spontaniczny happening zwracający uwagę na problem bierności społeczeństwa. Oprócz partnerów merytorycznych, którzy pełnią w naszym projekcie rolę ekspertów, współpracujemy także z Urzędem Miasta Częstochowy, Radą Miasta oraz Centrum Promocji Młodych w Częstochowie. Własny projekt to prawdziwa szkoła przetrwania, ale również świetna zabawa i kształtowanie nowych, cennych i praktycznych umiejętności.
O czym powinni pamiętać tegoroczni Posłowie i Posłanki SDiM?
Pamiętajcie, aby jak najlepiej wykorzystać ten czas! Poznajcie jak najwięcej osób, aby w przyszłości działać wspólnie z nimi. Każdemu Posłowi oraz każdej Posłance SDiM polecam wziąć aktywny udział w dyskusji. Szansa na wejście na mównicę może się w przyszłości nie powtórzyć! Dlatego nie bójcie się! Przygotujcie swoją wypowiedź i wypowiedzcie swoje zdanie z prawdziwym gmachu Sejmu RP. Wszystkich Działaczy oraz Działaczki pozdrawiam i życzę Wam najlepszych efektów waszej pracy oraz satysfakcji z tego, co robicie!
Kiedy już wiemy czym jest INFORMACJA ZWROTNA, dowiedzmy się o sposobach jej udzielania!
O ile nie jest stwierdzone inaczej, prawa do materiałów na stronie posiada Centrum Edukacji Obywatelskiej, a teksty są dostępne na licencji CC BY-NC-SA - Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach. Licencja nie obejmuje zdjęć, filmów i materiałów graficznych. Pewne prawa zastrzeżone na rzecz autorów poszczególnych treści.