Szkolne biblioteki kojarzą się niekiedy z nudą i kurzem na książkach. Wcale nie musi tak jednak być! Pokażcie swoim młodszym kolegom i koleżankom, że nawet w dobie komputerów biblioteka może być fascynującym miejscem pełnym magii. 

 

Gimnazjalistki z Zespołu Szkół nr 2 w Pruszczu Gdańskim wiedzą jak zamienić bibliotekę w radosne i ciekawe miejsce, do którego chętnie zaglądają dzieci z oddziałów przedszkolnych. W ramach programu Centrum Edukacji Obywatelskiej "Poczytaj mi, Przyjacielu" zapraszają najmłodszych na comiesięczne spotkania z bajką. Jest kolorowo i bardzo aktywnie!

 

Sprawdźcie zdjęcia i przeczytajcie relację pani Elżbiety Zwolińskiej, koordynatorki działań szkoły w ramach "Poczytaj mi, Przyjacielu".

 

Pierwsze spotkanie z przedszkolakami odbyło się w listopadzie. Uczennice gimnazjum zaprosiły dzieci do Krainy Bajek, na którą zły czarodziej rzucił klątwę i wszystko pomieszał w bajkowej krainie. Zdjęcie zaklęcia z Krainy Bajek było możliwe tylko wtedy, gdy dzieci wykonają zadania pozostawione przez złego czarodzieja. Przedszkolaki bardzo chętnie pomogły Kopciuszkowi w oddzieleniu grochu od kasztanów, ułożyły puzzle przedstawiające Królewnę Śnieżkę i siedmiu krasnoludków a także zaśpiewały piosenkę: „My jesteśmy krasnoludki”. Z wielką radością  pomogły również Jasiowi i Małgosi powrócić  do swojej bajki, zjadając przywieszone na nitkach czekoladowe pierniczki oraz pokonując labirynt z chatki Baby Jagi do domu.

 

 

Kolejnym zadaniem złego czarodzieja dla dzieci było pomaganie staremu rybakowi w  utkaniu sieci, potrzebnej do tego, aby mógł bez problemu złowić złotą rybkę i wrócić do swojej bajki. Dzieci musiały wykonać oczko ze sznurka  według wzoru pokazanego przez prowadzące uczennice. Później łączyły wszystkie oczka razem tworząc dużą sieć. Kiedy została już utkana, dzieci musiały wyłowić kilka złotych rybek. Z dużym entuzjazmem maluchy podjęły się też odgadywania, z jakiej bajki pochodziły wyjęte z czarodziejskiego kuferka rekwizyty, np.: lusterko, jabłko, but, ziarenko grochu, zegar, itp. Ostatnim poleceniem dla maluchów było uważne wysłuchanie fragmentów bajek i podanie ich tytułów. I z tym zadaniem przedszkolaki poradziły sobie znakomicie.

Dzieci były zachwycone pierwszymi zajęciami prowadzonymi przez uczennice gimnazjum i nie mogły doczekać się następnych.

 

 

Na spotkaniu przed Świętami Bożego Narodzenia postanowiłyśmy przybliżyć dzieciom postać świętego Mikołaja. Tym razem uczennice wystąpiły jako pomocnice świętego Mikołaja, który zostawił w bibliotece dla najmłodszych uczniów i uczennic naszej szkoły specjalny list. Po odczytaniu go dzieci dowiedziały się, że święty Mikołaj przygotował dla nich zabawy i zadania, w których każdy będzie miał okazję wykazać się swoimi wiadomościami i umiejętnościami. I tym razem maluchy nas nie zawiodły. Świetnie odpowiadały na zagadki dotyczące świętego Mikołaja i prezentów, które przynosi. Co więcej, mogły poczuć na własnej skórze jak to jest, gdy podobnie jak święty Mikołaj, przeciska się przez wąski komin. Wszystkim dzieciom bardzo podobała się zabawa przechodzenia przez tunel animacyjny. Śmiechu było co niemiara, gdy tego zadnia podjęła się także jedna z pań wychowawczyń klasy „O".

Z wielkim entuzjazmem dzieci przystąpiły do zabawy w dekorowanie „smutnej choinki” różnymi ozdobami. Wspaniale poradziły sobie przy sklejaniu pasków papieru w kolorowy łańcuch. Kolejnym elementem świątecznego spotkania w bibliotece była prowadzona przez uczennice gimnazjum zabawa ruchowa ze śpiewaniem do piosenki: „Mikołaj jedzie samochodem”. Przedszkolaki sprawdziły również, co znajduje się w spiżarni świętego Mikołaja. Z zasłoniętymi oczami próbowały rozpoznać po smaku, co Mikołaj najbardziej lubi jeść. Szybko odkryły, że są to: miód, czekolada i słodki dżem.

Na zakończenie, uczennice prowadzące poprosiły dzieci, aby pozostawiły swój ślad w bibliotece na „Śnieżnym drzewku”. Każde dziecko otrzymało płatek śniegu i miało przykleić je do drzewka, im wyżej, tym bardziej zabawa w bibliotece im się podobała. Wszystkie śnieżynki były przyklejane wysoko.

 

 

Zajęcia prowadzone w ramach realizacji projektu pozwoliły dzieciom ciekawie i atrakcyjnie spędzić czas z książką. Przyniosły wiele korzyści zarówno przedszkolakom jak i ich starszym koleżankom. Dzieci chętnie brały udział w spotkaniach, były bardzo aktywne  i zaangażowane w to, co działo się podczas zajęć. Dla gimnazjalistek było to nowe doświadczenie, dzięki uczestnictwu w projekcie może niektóre z nich odkryją w sobie talent pedagogiczny albo aktorski.