05-11-2013

Jaki powinien być samorząd uczniowski? Na jakich zasadach musi opierać się współpraca pomiędzy nim a władzami szkoły, aby była korzystna dla obu stron? Co można zrobić aby nakłonić uczniów do aktywnego uczestniczenia w życiu placówek edukacyjnych?

Aby znaleźć odpowiedzi na te oraz wiele innych pytań, Centrum Edukacji Obywatelskiej zorganizowało seminarium pod nazwą „Szkoła demokracji”, które odbyło się 21 października w Sejmie RP. Wzięło w nim udział wielu pedagogów oraz dyrektorów szkół,  a także przedstawiciele Kuratoriów Oświaty i projektów związanych z samorządnością uczniowską z całej Polski. 

 

Seminarium poprowadzone przez Michała Tragarza oraz Barbarę Modzelewską miało na celu podsumowanie akcji „Samorządy mają głos” oraz prac Koalicji na rzecz samorządów uczniowskich, skłonienie uczestników do dyskusji nt. standardów działania SU oraz partycypacji obywatelskiej w szkole, a także zarysowanie możliwych obszarów współpracy między Koalicją a instytucjami aktywnymi w obszarze edukacji.  W trakcie czterogodzinnego spotkania  uczestnicy mieli do wykonania wiele zadań oraz musieli zastanowić się nad istotnymi dla poprawnego funkcjonowania samorządów kwestiami. Dzięki przeprowadzonym w szkołach  przez CEO ankietom poznali również opinie uczniów na wiele istotnych dla funkcjonowania społeczności szkolnej tematów. Wszyscy obecni byli zaangażowani w pracę oraz liczne dyskusje. 

 

 

Jedna z dłuższych rozmów wywiązała się, gdy uczestnicy seminarium mieli podzielić się z pozostałymi swymi uwagami i komentarzami dotyczących wyborów SU, jego działań , opiekuna oraz rzecznika praw ucznia. Największe zainteresowanie oraz kreatywność rozbudziła jednak dyskusja mająca na celu określenie kompetencji samorządów uczniowskich, ustalenie w jakich kwestiach powinny mieć one pełną swobodę podejmowania decyzji , a w których to władze szkoły muszą powiedzieć przysłowiowe ostatnie słowo.  Bardzo dokładnie zostały również omówione przeszkody stojące uczniom na drodze do  działania w ich szkołach. Jednym z ważniejszych celów postawionych sobie przez obecnych na seminarium było nawiązanie ściślejszej niż dotychczas współpracy z rodzicami uczniów, ponieważ to właśnie oni mają największy wpływ na swoje dzieci i mogą wraz z pracownikami placówek edukacyjnych zachęcać je m.in. do brania udziału w wyborach SU. 

 

Na zakończenie seminarium uczestnikom został przedstawiony innowacyjny pilotażowy projekt „Szkoła Demokracji”, którego celem jest zwiększenie udziału uczniów w podejmowaniu decyzji o szkolnych sprawach. Mimo intensywnie spędzonego czasu i zmęczenia wszyscy opuścili salę nr. 102 z uśmiechami na ustach oraz głowami zapełnionymi nowymi doświadczeniami  i pełnią motywacji.

 

Karolina Jezierska

fot. Hubert Wasielewski