Nagle ludzie zaczęli robić coś dziwnego... tak, to flash mob!
Program Dzialasz.pl
realizowany przez:
14-02-2013
Zainteresuj uczniów swojej szkoły prawami człowieka i przeprowadź rozmowę na ten temat.
Jak ma wyglądać wydarzenie?
Zastanów się nad tym, jak chcesz zorganizować to spotkanie. Możesz przeprowadzić tradycyjną „pogadankę”, ale również dyskusję (jeśli zdecydujesz się na to drugie, zajrzyj do tej instrukcji). W grę wchodzi także połączenie rozmowy z wyświetleniem filmu o prawach człowieka, który może być pretekstem do przeanalizowania tematu. Jeśli wolisz, przygotuj prezentację, którą wprowadzisz uczestników w zagadnienie. Zdecyduj się na rozwiązanie, które będzie dla Ciebie wygodne.
Kiedy już zdecydujesz się na konkretną formę wydarzenia, dużo łatwiej będzie ci się przygotować. A wtedy należy też zastanowić się nad tym, jakie zagadnienia poruszyć.
O czym właściwie rozmawiać?
Sprecyzuj temat rozmowy, którą chcesz przeprowadzić w szkole. Ustal problem, który rozważycie. O jakich kwestiach przykładowo można powiedzieć na takim spotkaniu?
- Możesz sprawdzić, czy Twoi rówieśnicy znają prawa człowieka. Wtedy omów wszystkie prawa i ich znaczenie. Możesz posłużyć się anglojęzycznymi filmikami z tej strony (znajdziesz tu 30 nagrań – każde dotyczy innego prawa).
- A może by tak skoncentrować się na tym, które prawa są najczęściej łamane? Omówić, w których krajach nie przestrzega się praw człowieka i przypomnieć przykłady z ostatniego czasu? Nie wszyscy zdają sobie sprawę z tego, w jakiej skali nadal łamane są prawa człowieka.
- Możesz zdecydować się także na temat historyczny. Przeanalizować to, jak walczono o prawa człowieka i skąd się one wzięły. Pomyśleć, o które prawa jeszcze trzeba walczyć i zastanowić się nad tym, w jaki sposób to robić. Lampiony wolności? Akcja pisania listów z Amnesty International? Rozważcie znane Wam rozwiązania i pomyślcie nad własnymi.
Formalności i oczywistości, czyli co jak i gdzie?
Aby rozmowa doszła do skutku, musisz oczywiście przedstawić swoją propozycję dyrekcji szkoły. Nie zapomnij o żadnym szczególe: dacie, miejscu, planie wydarzenia. Powiedz też, co zamierzasz osiągnąć organizacją takiego spotkania. Nie powinieneś mieć problemu z uzyskaniem zgody na działanie Warto żebyś miał przy sobie grupę, która wesprze Twoją inicjatywę. Wspólnie łatwiej będzie przeprowadzić rozmowę z dyrekcją, przygotować pomieszczenie, w którym odbędzie się rozmowa (salę konferencyjną, aulę, którąś z klas). Spróbujcie skontaktować się z organizacjami zajmującymi się prawami człowieka – świetną sprawą byłoby zaproszenie do szkoły przedstawiciela jednej z takich organizacji i/lub zaprezentowanie materiałów, którymi takowe dysponują.
A jak się zachowywać?
Koniecznie przeczytaj naszą instrukcję o wystąpieniach publicznych (tutaj). Zaopatrz się w pewność siebie i dobre przygotowanie merytoryczne. Nie ucz się jednak formułek na pamięć, tym możesz tylko zrazić kolegów – dużo lepiej będzie, jeśli szczerze powiesz, dlaczego uważasz sprawę praw człowieka za ważną i co Cię do tego przekonało. Warto na początku rozmowy zapytać uczestników spotkania, czy spotkali się kiedyś z informacjami na ten temat i wytłumaczył niejasności. Nie bój się pytać rówieśników o opinie, nie pozwól jednak na niegrzeczne zachowanie. Pamiętaj, że jako kolega masz większą siłę przekonywania i masz szansę uświadomić grono ludzi w bardzo istotnej kwestii – dlatego tłumacz niedopowiedzenia i zwalczaj mity J Im mocniej sam wejdziesz w temat i przygotujesz się do spotkania merytorycznie, tym pewniej będziesz się czuć w trakcie samego wydarzenia.
Życzymy powodzenia i czekamy na Twoją relację!
Ania Dulny-Leszczyńska
Kiedy już wiemy czym jest INFORMACJA ZWROTNA, dowiedzmy się o sposobach jej udzielania!
O ile nie jest stwierdzone inaczej, prawa do materiałów na stronie posiada Centrum Edukacji Obywatelskiej, a teksty są dostępne na licencji CC BY-NC-SA - Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach. Licencja nie obejmuje zdjęć, filmów i materiałów graficznych. Pewne prawa zastrzeżone na rzecz autorów poszczególnych treści.