22-10-2012

Medialno-bąbelkowa strefa w końcu spotkała się w pełnym składzie. Już nie tylko lokalni aktywiści mogli wziąć udział w wymianie doświadczeń i dyskusji. Czas wyjść poza granice - poza granice terytorialne i bariery językowe.

 

Youth Media Zone, czyli Medialna Strefa Młodzieży, to znany już projekt zajmujący się badaniem i popularyzacją mediów młodzieżowych. Jest to przedsięwzięcie międzynarodowe, aby młodzi mogli mieć świadomość jak funkcjonują ich środki przekazu w kraju i poza granicami. Na łamach Działasza mogliśmy już czytać o medialnej grupie, ich genezie oraz pierwszych działaniach. 

 

Poza granicami

Do tej pory YMZ skupiało się na działaniach lokalnych, w Polsce. Spotkanie, które odbyło się w czerwcu, przyniosło wiele efektów i podstaw do dalszej pracy przy projekcie. Na tych fundamentach udało się postawić już niejedną, solidną cegiełkę. Przyszedł jednak czas przekraczania granic, w tym wypadku odległościowych. Pierwszym takim wydarzeniem była I wizyta studyjna na Łotwie, w Rydze. Uczestnicy projektu odwiedzili tamtejsze Centrum Informacji Młodzieżowej, oraz mieli okazję spotkać się z przedstawicielem młodych dziennikarzy, prowadzącym własne radio. Było to dla nich bardzo motywujące spotkanie

Kolejne spotkanie natomiast odbyło się w Polsce, w często odwiedzanym przez europejską młodzież Nasutowie. Spotkali się tam członkowie grup: polskiej, greckiej oraz łotewskiej.

 

Raz, dwa, trzy - Nasutów!

Zagraniczni goście, przyjeżdżając, nie wiedzieli, co ich czeka. Polska grupa postanowiła pokazać im jak tworzyć media, bardziej od strony wizualno – technicznej. Uczestnicy pracowali w trzech grupach warsztatowych: filmowej, graficznej i fotograficznej.

Kristiana Pinne, jedna z Łotyszek, mówi: „Bardzo mi się podobało, że nasi “nauczyciele” byli bardziej naszymi przyjaciółmi, którzy chcieli podzielić się z nami swoją wiedzą. Było to bardzo komfortowe i tworzyło miłą atmosferę. Oczywiście bardzo cieszę się również z nowych znajomości i wspólnie spędzonego czasu!”. Kristiana była w grupie fotograficznej, której trenerem był Maciej Jeziorek. Razem z nią pracowaliśmy także Dominika Kapuścińska i ja. ”Współpraca między nami, układała się rewelacyjnie, czego wynikiem są powstałe zdjęcia, które powinny zostać opublikowane na jakimś wernisażu...” mówi Dominika, jednak żeby nie było zbyt kolorowo, dodaje: „Najwięcej kłopotu przyniosło nam na samym początku składanie blendy, jednak po kilku próbach, byłyśmy w tym profesjonalistami!”. Grupa fotograficzna poznawała tajniki fotografii od podstaw po to, żeby na koniec wykonać zdjęcia każdemu uczestnikowi projektu.

Kolejna grupa, to grupa filmowa, której trenerką była Magda Gnyp. Z polskiej ekipy współpracowali z nią Ola Suwińska i Antek Otałęga. „Pięciodniowa praca z kamerą była dla mnie nowym doświadczeniem, a zarazem wyzwaniem. Pierwszego dnia nauczyliśmy się m.in. jak ustawiać kamerę, jakie funkcje ona posiada oraz jak ustawić dobrze ostrość. Potem nadszedł czas na kręcenie próbnego filmiku…” wspomina Antek. Celem grupy filmowej było przygotowanie filmu ukazującego projekt. Nie było to proste zadanie, ale uczestnicy poradzili sobie fantastycznie.

I ostatnia grupa, grupa grafiki komputerowej, której przewodziła Kasia Polańska. Magdalena Sobczuk, koordynatorka projektu, mówi o swojej grupie tak: „Dla mnie warsztaty z grafiki komputerowej były zupełną nowością. Uczyliśmy posługiwać się programami graficznymi, stworzyliśmy własne projekty wizytówki, teczki, naklejki oraz plakaty, dowiedzieliśmy się także, czym jest identyfikacja graficzna. Nie spodziewałam się, że jest to aż tak kreatywne i zajmujące zajęcie. Wygląda to tak, że na ekranie masz swoją pustą przestrzeń i możesz zapełnić ją tak, jak tylko tego chcesz, jesteś nieograniczony”. Razem z nią, polską ekipę YMZ reprezentowała Ola Kowalcze.

 

Greek time!

Przyszedł czas na II wizytę studyjną. Klimat śródziemnomorski, morze i setki niezrozumiałych słów na szyldach. Potrzeba czegoś więcej do szczęścia? Jednak nie był to tylko czas odpoczynku i zabawy.

Ekipa Youth Media Zone poznała w Grecji pracę mediów od tzw. „kuchni”. Dzięki Radiu FM 100 Thessaloniki wystąpili na żywo na antenie, a w Serres, dzięki wizycie w kolejnej stacji radiowej, nagrali własne spoty. Zaraz po tym odwiedzili grecką telewizję TVS, gdzie każdy z nich mógł wcielić się w rolę prezentera telewizyjnego (ewentualnie pogodynki!). Poznali również grecką, młodzieżową prasę, o której opowiadał im jeden z młodych dziennikarzy.

 

W przyszłość

Youth Media Zone jeszcze się nie kończy. Jeszcze rozwija skrzydła, bo najlepsze przed nimi. Wizyty studyjne odbyte, warsztaty międzynarodowe również, przyszedł czas na intensywną pracę. Przed uczestnikami projektu stoją bardzo poważne wyzwania: kampania społeczna, wydanie publikacji oraz przygotowanie ogólnopolskiej konferencji mediów młodzieżowych, na której młodzi dziennikarze będą mogli podyskutować oraz zdobyć doświadczenie na płaszczyźnie medialnej, oczywiście pod okiem panelistów. Już niebawem ruszy także nasza strona internetowa! Tymczasem nasze poczynania możecie śledzić na facebooku

Cały projekt ma na celu ukazanie sytuacji mediów młodzieżowych w Polsce i poza jej granicami. Wszystkie działania promują media młodzieżowe, umacniają ich rolę i mają wspierać w pracy młodych dziennikarzy. Wizyty studyjne natomiast dodają młodym twórcom mediów doświadczenia oraz umiejętności w wykonywanym rzemiośle - zdjęcia z tych wypraw znajdziecie na fanpage Działasza.

Będziecie z nami w bąbelkowej strefie? smiley 

 

Magdalena Szczerbaciuk

                                                                  korekta: Magdalena Sobczuk

 

 

Wróć do wszystkich artykułów