Nagle ludzie zaczęli robić coś dziwnego... tak, to flash mob!
Program Dzialasz.pl
realizowany przez:
27-09-2012
Nawet jeśli wybory odbywają się według demokratycznych zasad, nie będą one świętem demokracji, jeśli nie wystartuje w nich odpowiednio duża liczba dobrych kandydatów. Dlatego istotne jest prowadzenie w szkołach nie tylko akcji na rzecz większej frekwencji wyborczej, lecz także zachęcających uczniów do kandydowania.
Kandydowanie do władz samorządu uczniowskiego to prosta droga do zrealizowania własnych pomysłów na uatrakcyjnienie szkolnego życia, a także pierwszy krok w karierze lidera społecznego lub politycznego.
Złote zasady kandydatów
1. Poznaj swoich wyborców!
Zapoznaj się z opiniami i potrzebami uczniów szkoły. Porozmawiaj ze swoimi kolegami i z uczniami, których nie znasz – dowiedz się, jakie są ich oczekiwania wobec pracy zarządu. Zbierz informacje (np. z Internetu), jakie pomysły na działania mają uczniowie innych szkół. Zastanów się, jakie posiadasz zasoby i czego potrzebujesz do realizacji swoich pomysłów. Dzięki temu zdobędziesz mocne argumenty!
2. Co chcesz osiągnąć? Przygotuj program wyborczy.
Zastanów się, na czym zależy ci najbardziej, co chcesz osiągnąć i dlaczego? Twój program powinien być atrakcyjny, ale też realny – unikaj obietnic bez pokrycia. Postaraj się, aby różnił się on od standardowych programów. Oryginalne pomysły to często klucz do zwycięstwa. Spisz pomysły w zwięzłej i czytelnej formie.
3. Wybierz hasło przewodnie.
Na jednym/dwu punktach swojego programu oprzyj hasła przewodnie – powtarzaj i podkreślaj je w rozmowach z wyborcami i w trakcie kampanii.
4. Poznaj swoje mocne strony i powiedz o nich wyborcom.
Zastanów się, co różni cię od innych kandydatów i opisz to jako jeden z twoich atutów. Pomoże ci to wybić się i zaistnieć wśród innych kampanii. Pamiętaj zarazem, że kampania to nie jest konkurs szczerości – kłamać w żadnym wypadku nie należy, ale nikt nie zabrania ci skupiać się tylko na swoich mocnych stronach.
5. Pozyskaj sojuszników. Powołaj swój sztab wyborczy.
Pomyśl, kto może ci pomóc w realizacji kampanii. Poproś najbliższych znajomych o wsparcie przy pozyskiwaniu wyborców i promocję twojej osoby (lub całej listy kandydatów). Już teraz zastanów się, z kim chcesz lub będziesz współpracować, do kogo zwrócisz się o pomoc, gdy zostaniesz wybrany. Przedstawienie wyborcom np. listy instytucji czy przedsiębiorstw, których wsparcie będziesz starał się pozyskać, w dużym stopniu uwiarygodni twoje obietnice.
6. Przeprowadź atrakcyjną kampanię.
Wspólnie ze sztabem przemyśl, jak przeprowadzić oryginalną kampanię wyborczą. Kilka rad dotyczących prowadzenia skutecznej kampanii znajdziesz poniżej.
Jak przeprowadzić skuteczną kampanię wyborczą?
1. Określ cele, środki oraz strategię kampanii.
Zastanów się – do kogo skierujesz swoją kampanię wyborczą? Jak wiele osób w szkole cię zna, czy masz grono zagorzałych zwolenników/przeciwników, czy też jesteś w szkole nowy/-a? Pomyśl, czy do uczniów twojej szkoły lepiej dotrzeć bezpośrednio czy przez internet?
2. Wyraziste hasło przewodnie – temat kampanii.
Jeden z postulatów uczyń tematem przewodnim kampanii. Twoi wyborcy nie zawsze znajdą czas na przeczytanie całego programu, mało kto będzie też w stanie spamiętać wszystkie twoje pomysły. Dlatego postaw na jeden postulat, który uznasz za najatrakcyjniejszy dla wyborców, i na nim oprzyj swoje hasło. Promuj je na ulotkach
i plakatach, propaguj na spotkaniach wyborczych i w internecie. Wyborcy powinni kojarzyć twoją kandydaturę właśnie z danym hasłem/postulatem. Pamiętaj tylko, że jeśli wygrasz wybory – zostaniesz rozliczony ze spełnienia wyborczych obietnic!
Jakie cechy powinien spełniać główny temat kampanii:
- stanowić połączenie oczekiwań wyborców, twoich kompetencji i odnosić się do tematów przewodnich twoich przeciwników;
- być prosty i zrozumiały, ale jednocześnie istotny dla wyborców;
- odpowiadać na pytanie, dlaczego wyborca powinien zagłosować właśnie na Ciebie;
- odwoływać się do emocji.
3. Spotkania i rozmowy.
Nie ukrywaj się za plakatami wyborczymi. Szkoła to mała społeczność, większość potencjalnych wyborców spotykasz na przerwie. Staraj się więc rozmawiać z możliwie dużą liczbą koleżanek i kolegów, przypominaj o wyborach, poruszaj w rozmowach kwestie, które są zawarte w twoim programie wyborczym. Zorganizuj spotkanie poświęcone przedstawieniu twojego programu i umożliwiające wyborcom zadawanie pytań.
4.Zadbaj o oprawę.
Dobrze, jeśli poza hasłem/tematem kampanii wyborcy kojarzą z twoją kandydaturą również określone kolory/logo. Jednolitość barw uczyni twoje plakaty, ulotki i stronę internetową rozpoznawalnymi. Jeśli masz taką możliwość – przygotuj gadżety, choćby opaski na ręce czy t-shirty w twoich kolorach, które będą nosić twoi zwolennicy.
5.Bądź w Internecie!
Dziś polityk nie istnieje, jeśli nie ma go w internecie. Dotyczy to również wyborów do władz SU. Zadbaj o to, żeby mieć wielu znajomych na portalach społecznościowych typu Facebook czy Nasza-klasa. Zadbaj o to, żeby jak najwięcej osób regularnie otrzymywało informacje o kampanii wyborczej, twoich pomysłach na zmiany w szkole. Jeśli na stronie twojej szkoły istnieje forum – bądź na nim aktywny, wypowiadaj się na ważne tematy, niech bywalcy forum zapamiętają cię! Prowadź również mikroblog na serwisie typu Twitter czy Blip; postaraj się rozreklamować go wśród uczniów szkoły. Zadbaj, żeby twoje miejsca w sieci były atrakcyjne dla odwiedzających, zawierały aktualności dotyczące życia szkoły, miasta. Przygotuj krótką reklamówkę video i umieść na serwisie YouTube lub podobnym, rozpowszechnij filmik wśród uczniów.
Załóż blog – powinien on zawierać twój pełny program, regularne informacje dotyczące kampanii, wpisy o życiu szkoły i miasta oraz inne ciekawe materiały nieodnoszące się bezpośrednio do twojej kandydatury.
6. Nie staraj sie być jak polscy politycy – bądź sobą!
Nie wzoruj się na zachowaniach polityków znanych z telewizji. Ataki na kontrkandydatów, kampania negatywna, usta pełne sloganów i frazesów, obietnice bez pokrycia – tak nie powinna wyglądać szkolna kampania. Pamiętaj, że ty i twoi wyborcy stoicie po tej samej stronie – wszystkim zależy na tym, żeby coś zmienić w waszej szkole na lepsze – i na tym buduj swoją kampanię!
Życzymy sukcesów!
Materiał pochodzi z publikacji programu Samorząd Uczniowski "Wybory do władz SU – poradnik praktyczny".
Zdjęcie: Gimnazjum nr 9 we Wrocławiu
Wróć do wszystkich instrukcji z działu
Kiedy już wiemy czym jest INFORMACJA ZWROTNA, dowiedzmy się o sposobach jej udzielania!
O ile nie jest stwierdzone inaczej, prawa do materiałów na stronie posiada Centrum Edukacji Obywatelskiej, a teksty są dostępne na licencji CC BY-NC-SA - Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach. Licencja nie obejmuje zdjęć, filmów i materiałów graficznych. Pewne prawa zastrzeżone na rzecz autorów poszczególnych treści.