Nagle ludzie zaczęli robić coś dziwnego... tak, to flash mob!
Program Dzialasz.pl
realizowany przez:
27-09-2012
Artykuł 55 (p. 5 ust.6) Ustawy o systemie oświaty stwierdza, że prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu ma samorząd uczniowski (czyli wszyscy uczniowie szkoły). Zatem jest to prawo gwarantowane ustawowo.
Niestety, w wielu szkołach jest ono łamane – opiekuna wyznacza dyrektor lub rada pedagogiczna. Dlatego zalecenie, że samorząd uczniowski ma prawo wyboru nauczyciela do pełnienia funkcji opiekuna SU, zawarł również w swojej uchwale Sejm Dzieci i Młodzieży.
Z dyrektorem walczyć nie warto, ale jeśli chcecie wprowadzić wybory opiekuna u siebie w szkole, na pewno możecie spróbować namówić dyrekcję do zmiany stanowiska. Warto przygotować szereg argumentów przemawiających za tą zmianą. Wśród nich takie jak:
- mandat i legitymizacja, jakie opiekunowi dają w wyborach powszechnych wszyscy uczniowie szkoły, jest nieporównywalnie lepszy od takiego przekazanego odgórnie przez jedną osobę;
- uczniowie wybierają nauczyciela, do którego mają zaufanie, a tylko taki opiekun może stać się gwarantem praw ucznia w szkole;
- uczniowie głosować będą też na tych nauczycieli, u których widzą wolę i energię do działania, a jednocześnie takich, którzy mogą się stać źródłem inspiracji, motywacji i wsparcia dla działań uczniowskich;
- wybory powszechne mogą zwiększyć prestiż funkcji opiekuna.
Korzyści z takiego wyboru opiekuna będą więc obustronne - i tego typu argumenty powinniście przedstawić swojemu dyrektorowi. Jeśli rozmowa z dyrektorem nie pomoże, zawsze możecie spróbować inaczej wpłynąć na zmianę jego stanowiska, np. poprzez przygotowanie petycji o zmianę sposobu wyboru opiekuna SU, którą podpiszą wszyscy uczniowie szkoły.
Jak wybierać?
Nawet jeżeli wasz dyrektor nie ma nic przeciwko temu, aby to uczniowie wybrali swojego opiekuna, to i tak musicie jeszcze zdecydować, czy wybór opiekuna odbywać się będzie poprzez wybory powszechne i nauczyciele będą kandydować na zasadach podobnych jak uczniowie, czy wybór opiekuna oddelegujecie na nowo wybrany zarząd SU (jako reprezentację całego SU), który „przesłucha” dobrowolnie zgłoszonych kandydatów i spośród nich wybierze tego najlepszego.
Plusem pierwszego rozwiązania jest możliwość poznania i ocenienia kandydatów na opiekunów przez wszystkich uczniów. Za drugim rozwiązaniem przemawia argument, że to władze SU będą współpracować z opiekunem, więc im należy pozostawić ten wybór.
Kogo wybierać?
Organizując powszechne wybory na opiekuna SU, spróbujcie namówić całą radę pedagogiczną do kandydowania – wówczas zyskacie możliwość większego wyboru, a i sama kampania będzie sprawiedliwsza (każdy nauczyciel ma równe szanse, aby zostać wybranym). Zdarzają się oczywiście sytuacje, w których namówienie waszych ulubionych nauczycieli do kandydowania wydaje się niemożliwe. Jeżeli np. pani od polskiego nie chce brać udziału w wyborach, musicie to uszanować – bowiem najczęstsze przyczyny odmowy to zwykły brak czasu czy przeładowanie obowiązkami.
Pozostaje jeszcze pytanie, czy startować w wyborach powinni również wychowawcy klas? Funkcja opiekuna SU mocno obciąży każdego nauczyciela nową liczbą zadań, dlatego może jednak lepiej pozwolić wychowawcom skupić się wyłącznie na obowiązkach klasowych i umożliwić kandydowanie tylko nauczycielom „wolnym”...
Materiał pochodzi z publikacji programu Samorząd Uczniowski "Wybory do władz SU – poradnik praktyczny".
Zdjęcie: Zespole Szkół Rzemiosł Artystycznych im. St. Wyspiańskiego w Jeleniej Górze
Wróć do wszystkich instrukcji z działu
Kiedy już wiemy czym jest INFORMACJA ZWROTNA, dowiedzmy się o sposobach jej udzielania!
O ile nie jest stwierdzone inaczej, prawa do materiałów na stronie posiada Centrum Edukacji Obywatelskiej, a teksty są dostępne na licencji CC BY-NC-SA - Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach. Licencja nie obejmuje zdjęć, filmów i materiałów graficznych. Pewne prawa zastrzeżone na rzecz autorów poszczególnych treści.