Nagle ludzie zaczęli robić coś dziwnego... tak, to flash mob!
Program Dzialasz.pl
realizowany przez:
2 listopada ruszyła kolejna, piąta już edycja internetowego kursu Centrum Edukacji Obywatelskiej „Liderzy Samorządów Uczniowskich”. 98 uczestników i uczestniczek przez kilka miesięcy będzie zdobywać liderskie szczyty by zrealizować projekt społeczny. Dla wielu z nich to pierwsze zetknięcie z działaniem, jednak nie tylko oni będą przecierać nowe szlaki. Początek kursu to nowe doświadczenia także dla mentorów. Zwłaszcza tych, którzy tę funkcję będą pełnić po raz pierwszy.
- W kursie LSU mentorów zawsze nazywamy dobrymi duchami. Oznacza to, że ich rolą jest przede wszystkim wspieranie młodych liderów, którzy dopiero zaczynają swoją działalność społeczną. – tłumaczy Basia Modzelewska, mentorka i jednocześnie kierowniczka kursu - Mentorzy dzielą się swoim doświadczeniem i pomagają rozwiązywać trudności, z jakimi spotykają się nastoletni aktywiści. Co ważne, ich zadaniem nie jest ocena uczestnika (nie są nauczycielami, ani wyroczniami!), ale motywowanie, inspirowanie i pomoc w osiągnięciu celu czyli zdobyciu konkretnych umiejętności i realizacji własnego projektu społecznego.
W tej edycji uczestników wspierać będzie 16 fantastycznych społecznych działaczy, którzy chcą zarażać innych pozytywną energią. Do swojej roli przygotowywali się na październikowym szkoleniu mentorów w Śródborowie. Co wydarzyło się w ciągu trzech pełnych pracy i szalonych zadań dni? - Spotkanie kilkunastu wyjątkowych osób, które mają tak jak ja nierówno pod sufitem i wierzą, że nie ma dla nich rzeczy niemożliwych oraz przeszkód nie do pokonania – mówi Marek Konieczny - Szkolenie można podzielić na dwa aspekty: merytoryczny, który z pewnością miał ogromną wartość, w szczególności metody współpracy z uczestnikami oraz zasady działania platformy kursowej. Ta część przygotowała nas do roli mentorów i mentorek. No i wspomniany już aspekt personalny – czyli poznanie innych osób, które mają podobne cele i wartości. Tutaj nie było osób przypadkowych, każdy wiedział doskonale, że „działanie” nie jest mu obce i nie boi się wyzwań, dzięki czemu było to doskonałe forum do wymiany doświadczeń.
Dlaczego ponad sto osób, uczestników i mentorów, chce poświęcać swój wolny czas na kurs? Dla Marka motywacją jest wpływ na swoją rzeczywistość - Organizacja działań w różnej formie daje ogromną satysfakcję, natomiast nie można jej porównać z przekazywaniem naszego doświadczenia i zapału innym. Warto pokazać początkującym liderom, że jeśli tylko się chce i włoży się w to pewien wysiłek to można bardzo wiele zmienić; czy to w szkole, czy to w mieście i wcale nie potrzeba do tego wielkich środków finansowych.
Motywowanie, dzielenie się doświadczeniem, wspieranie. To ważne zadania, od których często zależy powodzenie projektów uczestników kursu - Myślę, że rola mentora da mi dużo do myślenia – uważa Sonia Wargacka - Przede wszystkim po raz pierwszy będę więcej dawać niż brać ze szkolenia będąc duchem opiekuńczym, a nie liderem własnej grupy.
Czego możemy im życzyć? Sylwia Padochin stawia na komunikację - Bardzo chciałabym mieć dobry kontakt ze swoją grupą, bo ja po prostu lubię ludzi. Świadomość tego, że mogę podzielić się z nimi własnymi doświadczeniami, czy dać im to co z pozoru dla mnie wydaje się oczywiste jest czymś niesamowitym. Ola Kowalcze dodaje - Czuję, że to będzie coś wyjątkowego. Mam nadzieję, że kurs zachęci do działania i będzie świetną zabawą! Zapowiada się interesująco, a już niedługo kolejne moduły… i kolejne dawki informacji.
Paula Langnerowicz
Kiedy już wiemy czym jest INFORMACJA ZWROTNA, dowiedzmy się o sposobach jej udzielania!
O ile nie jest stwierdzone inaczej, prawa do materiałów na stronie posiada Centrum Edukacji Obywatelskiej, a teksty są dostępne na licencji CC BY-NC-SA - Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach. Licencja nie obejmuje zdjęć, filmów i materiałów graficznych. Pewne prawa zastrzeżone na rzecz autorów poszczególnych treści.