Często się słyszy o tym, że w grupie raźniej i weselej, często także szybciej i bardziej kreatywnie. Przy realizacji dużych działań prawdopodobnie będziesz potrzebował pomocy inny aktywistów, dlatego warto wcześniej przemyśleć sposób pozyskiwania ich do twojego projektu!

 

1. Kogo chcesz włączyć do działań?

Nie każdy będzie zainteresowany Twoimi działaniami i nie każdy może Ci w nich pomóc. Pomyśl o tym jakiego wsparcia będziesz potrzebował i z kim chciałbyś współpracować – czy są to Twoi szkolni koledzy, miłośnicy kina francuskiego czy też młodzi pasjonaci dziennikarstwa. Jakie umiejętności i jaka wiedza przyda się przy realizacji działań? A może przyda się każda para rąk i zapał do pracy?

Musisz zarazić ich swoim bakcylem i własnymi powodami(rzeczami mobilizującymi ciebie do działania), dla których dla których realizujesz swój projekt. Przekaż im misję działania jak najmocniej tylko się da!

 

2. Akcja w szkole

Zaangażowanie zmęczonych nauką uczniów może wydawać się trudne, zwłaszcza jeżeli dotychczas nie realizowaliście wspólnych działań na terenie szkoły. Im atrakcyjniej przedstawisz swój projekt, tym większe prawdopodobieństwo, że uda Ci się znaleźć pomoc w jego realizacji.

Dodatkowy argument, który pomoże ci znaleźć działaczy to oczywisty fakt, że aktywność obywatelska na rzecz swojego lokalnego środowiska jest o wiele ciekawsza od szkolnych zajęć, sprawia, że człowiek staje się szczęśliwszy oraz silnie uzależnia!

  • Szkolne media – wykorzystaj kontakty z redakcją szkolnej gazetki, prowadzącymi radiowęzeł czy też administratorami strony internetowej. Poproś ich o przekazanie informacji o Twoim projekcie i potrzebie wsparcia. Żeby uatrakcyjnić przekaz możesz nagrać krótkie wideo albo przekazać zdjęcia czy rysunki związane w jakiś sposób z pomysłem. Określ także sposób, w jaki zainteresowani mogą się z Tobą kontaktować.
  • Zarząd SU – poproś osoby z zarządu aby przekazały informacje o Twoich poszukiwaniach przewodniczącym klas. Jeśli organizowane są spotkania z przedstawicieli klas z zarządem warto poprosić o możliwość wykorzystania 2 minut na przedstawienie swojego pomysłu.
  • Nauczyciele – świetnym sojusznikiem w poszukiwaniu wsparcia mogą być także nauczyciele, zwłaszcza wychowawcy klas. Często znają dobrze możliwości i zainteresowania swoich uczniów i będą w stanie wskazać Ci osoby, które mogą być zainteresowane współpracą z Tobą.
  • Plakaty – to chyba jedna z najbardziej popularnych metod rozpowszechniania informacji. Wyszukaj strategiczne miejsca w szkole – tablicę ogłoszeń o zastępstwach, gablotę SU, miejsce wywieszania „szczęśliwego numerka”. Możesz zamieścić na nich informacje o projekcie, zakres działań przy których potrzebujesz wsparcia i ewentualną wzmiankę o spotkaniu informacyjnym. Nie zapomnij o podaniu możliwości kontaktu z Tobą.

3. Projekt pozaszkolny

Przy realizacji działań nie zawsze trzeba ograniczać się wyłącznie do swoich szkolnych kolegów i koleżanek. Dotarcie do ludzi spoza szkoły nie zawsze jest proste, nie ma jednak rzeczy niemożliwych.

  • Internet – najszybszy i chyba najbardziej sprawdzony sposób przekazywania informacji. Zamieść notkę o projekcie i poszukiwanym wsparciu na miejskim forum internetowym, portalach społecznościowych i młodzieżowych. Poproś znajomych aby wklejali ją na swoje profile i blogi. (Ostatnio modna opcja: funkcja wydarzenia na facebooku).
  • Ulotki – stwórz ulotki z najpotrzebniejszymi informacjami i zostaw je w miejscach, w których pojawiają się młodzi ludzie. Zapytaj właściciela popularnej klubo-kawiarni o możliwość zostawienia ich na stolikach czy też poproś o ich przekazywanie: pracowników miejskiej biblioteki.
  • Lokalne grupy młodzieżowe – jeśli w Twojej okolicy działa jakaś zorganizowana grupa młodych aktywistów warto się z nimi skontaktować. Mogą zaangażować się w Twój projekt wspierając Cię nie tylko swoją pracą, ale i doświadczeniem. Mogą także pomóc Ci dotrzeć do innych aktywnych osób.

4. Jak zachęcić?

Pomyśl o tym, dlaczego warto zaangażować się w Twój projekt. Przygotuj argumenty przemawiające za tym, że warto zrealizować zaproponowane przez Ciebie działania. Przedstaw mocne strony przedsięwzięcia, jego cele i oczekiwane rezultaty. Pokaż jak wiele korzyści kryje się za działaniem – możliwość zmiany swojego otoczenia, zdobycia wspaniałych doświadczeń, poznania fantastycznych ludzi i spełniania się w działaniu!

Warto także, abyś potrafił dokładnie określić swoim rozmówcom ile czasu dziennie/tygodniowo będą musieli poświęcić na Wasz wspólny projekt. 

 

Materiał powstał w ramach dofinansowania przyznanego przez Fundację Bre Banku.