1. Kim są sojusznicy?

Partnerami, którzy mogą wspomóc wasze działania w przeróżny sposób - materialnie, mentorsko, medialnie…

 

2. Jak szukać potencjalnych sojuszników?

Poszukiwania zacząć należy od analizy własnych potrzeb. Musicie wiedzieć, co jest wam potrzebne, by dopiero później zacząć zastanawiać się, od kogo możecie uzyskać pomoc. Jeszcze później pomyślcie, jak do potencjalnego partnera dotrzeć. Warto skorzystać tutaj z trzech pomocniczych pytań.

  • Jakiej konkretnie pomocy potrzebujecie?
  • Kto może wam takiej pomocy udzielić?
  • Czy możliwe jest dotarcie do takiej osoby lub instytucji i jak to zrobić?

 

3. Kim mogą być potencjalni sojusznicy?

RODZICE - zawsze są blisko i chcąc nie chcąc od nich oczekuje się zrozumienia i wsparcia, a przede wszystkim z nimi dzieli się pomysłami. Dlatego mogą oni świetnie motywować do działania. Mogą oni wesprzeć was nie tylko duchowo, ale też praktycznie. Zawsze możecie poprosić rodziców np. o transport materiałów, opiekę nad wami (kiedy organizujecie spotkanie osób niepełnoletnich), czy też pomoc w pozyskaniu innych partnerów (bo jak wiadomo znajomy znajomemu zawsze chętnie pomoże).

NAUCZYCIELE - to sojusznik bez którego nie można się obejść w przypadku działań w szkole.  Jednak warto postarać się o ich wsparcie, bez względu na to czy projekt dzieje się na terenie szkoły, czy nie. Nauczyciel to osoba doświadczona, która może posłużyć swoją wiedzą, umiejętnościami i pomysłami. Może także pomóc wam w rozpromowaniu waszego działania wśród innych pedagogów oraz ułatwić kontakt z dyrekcją. Co więcej, to dorosły sojusznik - co bardzo ważne jest podczas organizowania większych akcji, kiedy potrzebne może być np. wynajęcie transportu czy rezerwacja sali.

DYREKCJA SZKOŁY – to bez wątpienia sojusznik, którego warto pozyskać. W końcu żeby zorganizować jakiekolwiek wydarzenie w szkole, musicie mieć jej zgodę. Dyrektor/-ka może udostępnić wam salę na miejsce spotkań grupy, pozwolić wykorzystać boisko, salę gimnastyczną, sprzęt nagłośnieniowy lub sportowy. Z tym sojusznikiem możecie też negocjować warunki, na jakich inni uczniowie będą mogli wziąć udział w planowanych przez was działaniach. Dyrekcja ma również lepsze lub gorsze (ale zawsze ma) kontakty z samorządem lokalnym, na co na pewno warto zwrócić uwagę.

WŁADZE LOKALNE - burmistrz lub prezydent, radni i inni urzędnicy mogą wspierać młodzież w różny sposób. Przede wszystkim możecie od nich uzyskać odpowiednie zezwolenia potrzebne np. do organizacji zbiórki publicznej lub koncertu. Mogą też wesprzeć was finansowo (przyznając grant lub fundując nagrody konkursie), rzeczowo (w formie materiałów biurowych lub gadżetów promocyjnych). Nieocenione jest również jego wsparcie moralne (np. poprzez objęcie patronatu nad waszą działalnością). Łatwiej wtedy zainteresować swoim przedsięwzięciem media i przekonać do współpracy inne osoby. Wsparcie władz lokalnych jest nieocenione w przypadku wszelakich projektów – o różnorodnej tematyce i skierowanych do przeróżnych grup wiekowych.

ORGANIZACJE POZARZĄDOWE – mogą stać się waszym nieocenionym partnerem. Dlaczego? Współpracują z mnóstwem wolontariuszy, mają nieocenione sieci kontaktów w różnych dziecinach, posiadają ogrom wszelakich doświadczeń i bardzo dużą wiedzę z zakresu pozyskiwania funduszy. Trzeba tylko znaleźć odpowiednią z nich (np. poprzez wyszukiwarkę w portalu www.ngo.pl. Pracownicy organizacji pozarządowych mają już za sobą realizację wielu projektów, które opierają się na współpracy z młodzieżą, a ponadto organizacje takie mogą również przekazywać grupom granty dofinansowujące działania lokalne. Znaleźć możecie w nich wielu ekspertów, którzy dzieląc się swoją wiedzą i umiejętnościami, mogą znacząco wesprzeć wasze działanie.

KOŚCIÓŁ - pobliska parafia może udostępnić jedno z pomieszczeń kościelnych na organizację waszych spotkań. Ale to nie wszystko, bo ambona to szansa na dotarcie do szerokiej grupy odbiorców. Wystarczy, że informacja o waszym działaniu zostanie umieszczone na liście ogłoszeń parafialnych.

INNE GRUPY - inni młodzi ludzie mogą pomóc wam w momencie, kiedy do pracy potrzebnych jest najwięcej rąk, np. w czasie zorganizowanego koncertu lub widowiska. Jeśli znajdziecie starszych kolegów i koleżanki, to być może pomogą wam również w niektórych trudniejszych działaniach lub wesprą was swoim doświadczeniem. Jednak warto także potraktować innych młodych i aktywnych ludzi jako świetne źródło wiedzy, bo przecież skoro już udało im się coś zrobić, to oni na pewno chętnie podzielą się z wami swoimi doświadczeniami i mogą znacznie ułatwić wam start.

FIRMY - to najlepsze miejsce do poszukiwania sponsorów. Pamiętajcie jednak, że łatwiej nakłonić firmę do przekazania tego, co produkuje, a nie samych pieniędzy. Dlatego warto pomyśleć o tym, jak możecie wykorzystać produkty poszczególnych firm (np. deski z tartaku, krzewy od przedsiębiorstwa ogrodniczego). Warto również pamiętać, że aby pozyskać środki musicie przekonać przedsiębiorców do tego, że także oni zyskują na wsparciu waszego projektu - lepszy wizerunek firmy lub promocja przedsiębiorstwa w czasie waszego wydarzenia na pewno może ich przekonać do wsparcia waszego działania.

MEDIA – to jeden z bardzo ważnych sojuszników. Dlaczego? Z jednej strony pozwala dotrzeć do wielu ludzi z informacją o waszym przedsięwzięciu, a z drugiej ułatwiają przekonanie do współpracy innych sojuszników, takich jak władze czy inne firmy prywatne. Kiedy w mediach słychać o waszych działaniach przestajecie być anonimowi! Wszyscy wolą wspierać tych, których znają. Ponadto media budują waszą markę i wizerunek - jeśli przekażą informację o waszym sukcesie, to z pewnością łatwiej będzie wam realizować w tym środowisku kolejne działanie.

 

Na koniec pozostaje życzyć wam powodzenia i niepoddawania się, bo szukanie potencjalnych sojuszników to proces skomplikowany i nie zawsze wychodzi za pierwszym podejściem. Ważna jest tu cierpliwość oraz grzeczne i częste pukanie do różnych drzwi, a w wypadkach ekstremalnych nawet próbowanie kontaktu kanałami i oknem! smiley

 

Materiał powstał w ramach dofinansowania przyznanego przez Fundację Bre Banku.