Hałas jest zjawiskiem szkodliwie wpływającym zarówno na środowisko jak i zdrowie człowieka. Przebywanie zbyt długo w hałasie może powodować zmniejszenie samopoczucia i zwiększone zmęczenie. Ale to nie wszystko. Zbyt duży hałas może nawet uszkodzić słuch tak ludzi jak i zwierząt.

W miastach hałas towarzyszy człowiekowi przez większość czasu. Dźwięk jadących samochodów miesza się tu z odgłosami pracujących maszyn czy przelatującego samolotu. Wydaje się, że nic nie można z tym zrobić, bp przecież nie karzemy samolotom latać inną drogąJ

A jednak coś możecie zrobić! Zorganizujcie badanie hałasu w miejscowości. Przeprowadźcie ankietę wśród znajomych, jak hałas wpływa na ich samopoczucie. Zaproście eksperta, który opowie w szkole, jaki wpływ na środowisko i człowieka ma hałas i jak można się przed nim bronić.

Podzielcie się na zespoły. Jeden zespół będzie prowadzić badanie natężenia hałasu w miejscowości. Drugi zespół zaprojektuje i przeprowadzi ankietę wśród uczniów dotyczącą wpływu hałasu na samopoczucie.

Badanie hałasu będziecie prowadzić metodą obserwacji bezpośredniej. Dokonajcie oceny natężenia ruchu w wybranych miejscach. Może dacie radę zaobserwować, jak zachowują się ludzie i zwierzęta w miejscach, gdzie hałas jest duży? Może starają się iść szybciej, żeby pozbyć się nieprzyjemnych dźwięków? Miejsca o największym natężeniu hałasu umieście na mapie miasta.Skonstruowanie ankiety jest wyzwaniem! Ale nie poddawajcie się. Możecie np. opisać sytuacje, gdzie hałas jest wyjątkowo duży i zapytać się uczniów, czy takie sytuacje mają wpływ na ich samopoczucie. Czy czują się wtedy komfortowo? Jakie odczucia im wtedy towarzyszą?

Skontaktujcie się z lokalną organizacją, która zajmuje się ochroną środowiska lub zdrowiem człowieka. Poproście o spotkanie, na którym ekspert z tej organizacji opowie uczniom o szkodliwości hałasu i sposobach jego uniknięcia. Wtedy też możecie zaprezentować wyniki swoich badań.