Centrum Edukacji Obywatelskiej zaprasza nauczycieli i nauczycielki do współtworzenia sieci lokalnych liderów i liderek edukacji prawnej i dzielenia się swoją wiedzą oraz praktyką z nauczycielami i nauczycielkami pracującymi w okolicy. Sieć tworzona jestw ramach systemowego projektu "Strażnictwo - profesjonalnie i trwale w służbie publicznej". 

 

O liderach i liderkach edukacji prawnej

  • Wykorzystujesz prawo w działaniach edukacyjnych: projektach, akcjach szkolnych, zbiórkach, wolontariacie itp.?
  • Prowadzisz zajęcia z uczniami i uczennicami w tym zakresie w ramach swojego przedmiotu lub koła zainteresowań? 
  • Chciałbyś/łabyś prowadzić zajęcia z edukacji prawnej jako dodatkowe koło zainteresowań, ale nie wiesz od czego zacząć?
  • Masz pozytywne doświadczenie w edukacji prawnej i chcesz się tym dzielić?

Stwórz z nami sieć liderów edukacji prawnej i spotkaj się na szkoleniu inicjującym SIEĆ. Szkolenie odbędzie się w dniach 10-11 października 2015 roku. Spotkania w gronie osób mierzących się z podobnymi wyzwaniami, pozwolą spojrzeć na prowadzenie zajęć z elementami prawa w szkole z nowej perspektywy.

 

Zadania liderów i liderek w 2015/2016

Do pierwszych zadań lidera/liderki należą:

  • udział w szkoleniu stacjonarnym w dniach 10-11 października 2015;
  • współopracowanie z CEO programu kilkugodzinnego warsztatu na radę pedagogiczną, spotkanie nauczycieli z różnych szkół, konsultacje metodyczne;
  • zorganizowanie i przeprowadzenie w roku szkolnym 2015/2016 (odpłatnie) dwóch kilkugodzinnych warsztatów.

 

Zadania liderów i liderek w przyszłości

Chcemy, by liderzy i liderki:

  • tworzyli lokalne/regionalne sieci nauczycieli prowadzących edukację prawną;
  • animowali wymianę doświadczeń;
  • organizowali warsztaty doszkalające, spotkania informacyjne; współpracowali z potencjalnymi sojusznikami edukacji prawnej w regionie i inicjowali wspólne działania edukacyjne z nimi.

 

Jaka edukacja prawna w szkole?

Od lat skupiamy się na wyposażaniu młodych ludzi w niezbędną wiedzę przedmiotową oraz na kształtowaniu kluczowych kompetencji. Tymczasem na dość niskim poziomie pozostaje ich wiedza i kultura prawna – między innymi dlatego, że mimo występowania zagadnień prawnych w podstawie programowej różnych przedmiotów, nie poświęca się im zbyt wiele uwagi i sprowadza najczęściej do zajęć teoretycznych.

Szeroko rozumiana edukacja prawne nie jest wyłącznie zadaniem nauczycieli i nauczycielek WOS-u, ale stanowi wyzwanie dla całej szkoły: nauczycieli i nauczycielek, dyrekcji oraz pracowników i pracownic administracji, rodziców i wreszcie … samych uczniów i uczennic.

 

Edukacja prawna:

  • musi  obejmować szkolne inicjatywy, które podnoszą wiedzę i świadomość prawną oraz umiejętności korzystania z prawa w codziennym życiu: zajęcia lekcyjne, działania projektowe, spotkania z instytucjami publicznymi itp.;
  • ważna jest możliwość natychmiastowego zastosowania zdobytej wiedzy;
  • szczególną rolę ma samodzielne zdobywanie przez uczniów i uczennice informacji z wykorzystaniem różnorodnych źródeł oraz rozpoznawanie prawnych aspektów i rozwiązań problemów, które napotykają;
  • powinna być prowadzona tak, by obok wiedzy i umiejętności,  kształtować postawy i stymulować do działania.

 

 

opracowała: Sylwia Żmijewska-Kwiręg

W kategorii: