Czym jest STEM? Czy nauki ścisłe i technologie informatyczne są bardziej dla chłopaków niż dla dziewczyn? Co robić, żeby odczarować stereotypy na ten temat? Jeżeli chcesz znaleźć odpowiedzi na te pytania, sprawdź najnowsze materiały z programu „Wzór na ścisłe” – napisane specjalnie dla młodzieży. Razem ze znajomymi zrealizujcie projekt o lokalnych bohaterkach w STEM!

 

O NIERÓWNOŚCIACH W PRZEDMIOTACH ŚCISŁYCH

Akronimu STEM używamy na określenie dyscyplin nauki, technologii, inżynierii i matematyki (z angielskiego: Science, Technology, Engineering and Mathematics). W szkole bardzo często przedmioty ścisłe i informatyczne kojarzą się z abstrakcyjnymi wzorami i kłopotami z zaliczeniem. Nic dziwnego, że wielu z nas nigdy nie pomyślało o wyborze zawodu na tych kierunkach. Tym bardziej jeśli jesteś dziewczyną – badania pokazują, że uczennice wciąż zderzają się ze stereotypami płci, które ścisłe i logiczne myślenie, kreatywność i smykałkę techniczną przypisują chłopcom. Nieprawda i… wielka szkoda! W efekcie bowiem dziewczyny tracą zainteresowanie STEM, a w dalszej konsekwencji – brakuje kobiet na rynku pracy w tych dyscyplinach. Ale – to podejście można zmienić. Warto świeżym okiem przyjrzeć się swoim zainteresowaniom i predyspozycjom i przełamać krzywdzące etykietki.

JA I STEM? ODKRYJ SWOJE MOŻLIWOŚCI!

STEM warto zainteresować się nie tylko ze względu na perspektywę lepiej płatnej pracy, choć ten argument nie jest bez znaczenia. Portal pracuj.pl sprawdził, że średnie wynagrodzenie po ukończeniu studiów technicznych wynosi 4000 zł, natomiast absolwenci/absolwentki studiów humanistycznych mogą liczyć na ok. 3000 zł. W okresie od 3 do 6 lat od ukończenia studiów technicznych można liczyć na zarobki rzędu 6000 zł i jest to jeden z największych wzrostów płac wśród grup zawodowych. Na najwyższe wynagrodzenia mogą liczyć osoby kończące informatykę – zaraz po studiach co najmniej 5000 zł. Zapotrzebowanie na pracowniczki i pracowników w sektorach STEM w Unii Europejskiej wciąż rośnie. Równie ważne jest rozwijanie swoich zainteresowań i zdolności, frajda z robienia w życiu tego, co jest zgodne z naszymi predyspozycjami i co jest naszą pasją. Żeby mieć pewność, że przez fałszywe stereotypy płci nie przeoczymy własnych talentów do STEM – warto zajrzeć do naszpikowanego faktami, ciekawostkami i inspiracjami Przewodnika dla uczennicy i ucznia. Przewodnik przybliży Ci sylwetki kobiet, które odniosły sukces właśnie w branżach związanych ze STEM i podpowie, jak sprawdzić swoje predyspozycje zawodowe i czym się kierować, myśląc o swojej przyszłości.

Odkrywaniu swoich zdolności jeszcze więcej miejsca poświęcamy w Karcie pracy 1 – Uzdolnienia, kompetencje, zainteresowania – sięgnij do Karty, by przekonać się, jaki potencjał w Tobie drzemie! Znajdziesz w niej multum inspiracji, linków, wskazówek. Wykonaj ćwiczenia, obejrzyj filmiki, posurfuj w sieci i sprawdź, jak Twoje uzdolnienia i zainteresowania odnoszą się do nauk ścisłych i technologii informatycznych i – potencjalnie – możliwych zawodów związanych ze STEM. Być może nigdy wcześniej nie pomyślałaś/pomyślałeś, że możesz mieć coś wspólnego z naukami ścisłymi, a niesztampowe podejście, które proponujemy sprawi, że odkryjesz nową pasję!

ROBIMY PROJEKT O DZIEWCZYNACH W STEM!

Gdy już zapoznasz się z Przewodnikiem i Kartą, może zechcesz przekuć ideę w działanie? Razem z koleżankami i kolegami możecie zrealizować projekt-kampanię promującą zainteresowanie STEM, a przede wszystkim zachęcającą dziewczyny do kierunków ścisłych, albo projekt – poszukiwanie lokalnych bohaterek, kobiet, które związały swoje życie zawodowe ze STEM. To może być mama, babcia lub ciocia kogoś z Was, może sąsiadka, a może Wasza ulubiona nauczycielka matematyki? (Więcej o tym, jak poszukiwać lokalnych bohaterek przeczytacie w Scenariuszu lekcji 2 – Lokalne bohaterki.) Wybór tematu należy do Was, a my w Karcie pracy 2 – Projekt uczniowski  podpowiadamy, jak pomysł wprowadzić w życie. Karta 2 krok po kroku – od określenia celu, przez podział zadań w zespole i realizację kolejnych elementów, aż po publiczną prezentację efektów i wspólne podsumowanie – przeprowadzi Was przez cały projektowy cykl. Satysfakcja gwarantowana!

DOBRY PRZYKŁAD

Wspólna praca nad projektem to jednocześnie aktywna forma nauki i zdobywania nowych kompetencji. Zobaczcie, jak lokalne bohaterki zostały przedstawione przez zespół z oddziału gimnazjalnego ze Szkoły Podstawowej nr 5 im. Zbigniewa Gęsickiego „Juno” w Piastowie. Zespół projektowy pracował pod opieką pani Joanny Brzozowskiej, uczestniczki programu „Wzór na ścisłe”. Młodzież z Piastowa stworzyła biblioteczkę e-booków o lokalnych bohaterkach (nie tylko w STEM). Wasi rówieśnicy i Wasze rówieśniczki opanowali/ły przy tej okazji mi.in. korzystanie z programu do tworzenia e-booków (Book Creator). Może pójdziecie za ich przykładem?

 

Wszystkie materiały są dostępne do pobrania ze strony projektu: globalna.ceo.org.pl/programy/wzor-na-scisle/materialy

 

 

Projekt „Wzór na ścisłe” jest realizowany przez Centrum Edukacji Obywatelskiej” i dofinansowany ze środków z budżetu Województwa Mazowieckiego oraz współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.