Uczniowie Publicznego Gimnazjum nr 1 w Woli Rzędzińskiej stanęli przed ciekawym zadaniem - zrealizowaniem etiudy filmowej, prezentującej wybrany przez uczniów jeden motyw pracy ich szkoły.

Z inicjatywy Centrum Animacji Kulturalnej – gminnej instytucji kultury będącej jednostką organizacyjną Urzędu Gminy Tarnów – w Publicznym Gimnazjum nr 1 w Woli Rzędzińskiej został zrealizowany projekt, którego celem była filmowa prezentacja szkoły.
 
Pan Zbigniew Filar – koordynator projektu zwrócił się do uczniów gimnazjum – członków Szkolnego Dyskusyjnego Klubu Filmowego „Wideoteka Nastoletniego Człowieka” z propozycją przeprowadzenia warsztatów filmowych, których finalnym efektem byłoby zrealizowanie etiudy filmowej, prezentującej wybrany przez uczniów jeden motyw pracy ich szkoły.
 
Warsztaty z filmem przebiegały w czterech etapach.
 
Etap pierwszy to spotkanie wstępne o charakterze organizacyjnym, podczas którego w wyniku żywej dyskusji klubowicze postanowili, że nakręcą film o swoich szkolnych spotkaniach z filmem odbywanych w ramach klubowych zajęć. Szkolny Dyskusyjny Klub Filmowy „Wideoteka Nastoletniego Człowieka” działa w wolańskim gimnazjum od września 2008 roku. Spotkania odbywają się raz w miesiącu w jedno piątkowe popołudnie gromadząc uczniów szkoły, którzy interesują się filmem i pragną poprzez zajęcia z edukacji filmowej bogacić i pogłębiać swoje filmowe pasje. Podczas jednego z takich spotkań opracowano ogólną koncepcję samego filmu i pracy nad jego powstawaniem. Kolejne spotkanie było poświęcone prezentacji sprzętu filmowego i fotograficznego, na którym uczniowie mieli pracować, realizując swój filmowy i fotograficzny reportaż. Warto w tym miejscu wspomnieć, że wszystko to, co się wydarzyło podczas zajęć warsztatowych, utrwalane zostało na wielu fotografiach.
 
Młodzież poznała budowę i zasady funkcjonowania profesjonalnej kamery filmowej i wysokiej jakości cyfrowego aparatu fotograficznego. Została zapoznała z techniką powstawania ruchomych i nieruchomych obrazów, czyli właściwym sposobem kręcenia filmu i umiejętnością robienia zdjęć o wysokich walorach artystycznych.
Podczas tego spotkania klubowicze nakręcili pierwsze swoje filmowe kadry i wykonali pierwsze zdjęcia. Odbyli również dalszą dyskusję, której celem było szczegółowe omówienie wizji i koncepcji filmu, który miał wkrótce zostać nakręcony. Ważne było w tym momencie stworzenie scenariusza filmu, przydzielenie zadań do wykonania przez poszczególnych klubowiczów oraz opracowanie kolejnych etapów utrwalania kamerą filmową materiału, z którego powstanie później film.
 
Trzeci etap warsztatów z zakresu edukacji filmowej to kręcenie przez uczniów filmu. Na materiał filmowy złożyły się fragmenty zajęć szkolnego dyskusyjnego klubu, wywiady z opiekunami klubu filmowego, prezentacja szkoły i rozmowa z dyrektorem placówki.
Zgromadzony w ten sposób materiał filmowy został poddany na następnym spotkaniu montażowi, który obejmował zarówno warstwę wizualną filmu, jak i jego warstwę dźwiękową. Nagrywany był także komentarz narratora. W wyniku pracy nad nakręconym materiałem filmowym powstał reportaż filmowy prezentujący gimnazjum w Woli Rzędzińskiej, a w sposób szczególny działalność szkolnego klubu filmowego.
 
Warsztaty z zakresu edukacji filmowej, w których uczniowie od początku do końca decydują o kształcie filmu, sami kręcą materiał filmowy, sami go montują, edukowani i wspierani przez kompetentną osobę, która uczy ich w sposób praktyczny filmowego abecadła, są działaniem bardzo wartościowym. Pozwalają młodzieży w sposób bezpośredni doświadczyć trudu tworzenia filmu. Umożliwiają spojrzenie na film z drugiej strony: nie od strony widza, lecz twórcy obrazu filmowego. Wpływa to na ich późniejszą percepcję dzieł filmowych - oglądają je z większą uwagą, zauważając szczegóły techniczne, których wcześniej nie mieliby szansy dostrzec.
Udział w takich zajęciach to przeżycie głębokie, zapewne trwałe, które może w przyszłości stać się dla niejednego młodego człowieka inspiracją do rozwijania tego, czego doświadczył podczas kręcenia swojej pierwszej etiudy filmowej.
 
Agnieszka Grzegórzek-Zając
 Mariusz Widawski
 
red. Anna Majewska

(za: www.ceo.org.pl)