11:00 Zaczynamy relację z Ogólnopolskiej Prezentacji Projektów Młodzieżowych! Prawie 500 młodych osób z całej Polski przyjechało do Warszawy, by w klimatycznej przestrzeni Arkad Kubickiego Zamku Królewskiego wymieniać się swoimi doświadczeniami z działań w ramach programów Centrum Edukacji Obywatelskiej. Jeśli macie taką możliwość - wpadajcie do nas! Do 14:30 możecie porozmawiać z zespołami, zainspirować się, powymieniać doświadczeniami. Jeśli nie - bądźcie z nami na Działaszu! Zbierzemy dla Was najciekawsze informacje o zespołach i ich projektach. 

 

Relację dla Was robią: Monika Toppich z Eurodesk.pl, Mela Raczek i Michał Tokarski z Polskiej Rady Organizacji Młodzieżowych i Paula Langnerowicz z Działasz.pl :) 

 

Zespół 44 - Gimnazjum nr 2 w Piasecznie 

Biznes może być czystą przyjemnością - przekonują o tym przesympatyczne dziewczyny z Piaseczna, które w ramach projektu Młodzi Przedsiębiorczy stworzyły biznesplan "Lodziarni Dolce Latte". Wiadomo, lody to zawsze dobry pomysł na biznes :) Ten pomysł jest jednak wyjątkowy - dziewczyny stawiają na przekąski, ale tylko ze zdrowych i naturalnych składników. Właśnie lody, świeżo robione gofry, sałatki ... Promocja lokalu? Energetyczna wycieczka po najbliższej okolicy kończąca się w najlepszej lodziarni w mieście ;)  

Do podjęcia tematu zachęciła dziewczyny nauczycielka wiedzy o społeczeństwie. Iza podkreśla, że dzięki realizacji inicjatywy nauczyły się przede wszystkim współpracy i szacunku do siebie nawzajem. Początki były ciężkie - każdy miał inny pomysł, chciał przeforsować swoją wizję. Z czasem udało im się jednak przezwyciężyć trudności i projekt zakończył się pełnym sukcesem! Ulubione narzędzie do komunikacji? Facebook!  

 

Zespół 70 - Gimnazjum nr 8 w Tychach

Woda to cenny zasób niezbędny do przeżycia - wiedzą o tym młodzi z Tych, którzy realizowali projekt Wzór na rozwój. Wspólnie uczyli się o tym, dlaczego w niektórych miejscach na świecie ludzie nie mają dostępu do tego zasobu i jak dzięki prostym rozwiązaniom technicznym mogą oczyścić brudną wodę, by była zdatna do wykorzystania. By przekazać tę wiedze innym, przygotowali piękne modele i plakaty. 

Dlaczego wiedza, którą zdobyli jest ważna? W niektórych zakątkach świata, np. w biedniejszych regionach Afryki, każda kropla wody jest na wagę złota. Tworzenie prostych i tanich technologii takich jak destylatory wody czy lodówki zaar pozwalają im na lepsze gospodarowanie i wykorzystywanie tego zasobu. Być może dzięki projektowi młodzi z Tych odkryją w sobie młodych naukowców i naukowczynie, którzy wspólnie będą zmieniać świat i projektować jeszcze lepsze rozwiązania pomagające chronić wodę i godnie żyć ludziom na całym globie? :) Trzymamy kciuki!

 

Zespół 1 - Gimnazjum nr 2, Czerwionka-Leszczyny

Z Czerwionki-Leszczyny przyjechał do Warszawy zespół specjalistek i specjalistów od zastosowania i funkcji życiowych grzybów! Wyhodowali nawet własne okazy, z których udało im się zrobić własną ... herbatę! Chcielibyście spróbować? ;) Klucz do sukcesu? Współpraca! Razem raźniej było im się uczyć, poznawać grzyby i ich właściwości. Projekt realziwali w ramach programu Akademia Uczniowska. 

 

Wegański obiad od Krowarzywa :) 

Niech się schowają tłuste i niezdrowe przekąski z fastfoodów. Cieciorex od Krowarzywa podbija kubki smakowe uczestników i uczestniczek OPPMu. Dzięki wegańskiemu cateringowi zmniejszamy ślad wodny naszego posiłku (ślad wodny to ilość wody, którą zużywamy; w przypadku wegańskiego posiłku jest dużo niższy niż w przypadku mięsnego, chociażby dlatego, że do wyhodowania roślin zużywamy mniej wody niż do hodowli zwierząt) i zmniejszamy zapotrzebowanie na mięso. Krowa może więc żywo hasać po łące zmiast lądować na naszym talerzu ;) Jest pysznie, zdrowo i etycznie! 

fot. www.facebook.pl/krowarzywa

 

Zespół 2 - Gimnazjum nr 1 z Mławy

Żyłkę naukową odkrywają także gimnazjaliści i gimnazjalistki z Mławy, którzy przez cały rok starali się zainteresować swoich rówieśników i rówieśnice chemią. Zachęcenie młodych do nauki może być nie lada wyzwaniem ;) W ramach projektu "Z chemią w kuchni" szukali odpowiedzi na to jak wykryć białko oraz skrobię w produktach żywnościowych oraz jak chronić żywność przed zepsuciem. I udało im się to zrobić w bardzo kreatywny sposób - napisali scenariusz przedstawienia "Laboratorium Dextera" i wystawili swoją sztukę w szkole! Na dodatkowych zajęciach mieli też okazję jeszcze lepiej poczuć laboratoryjny klimat przeprowadzając ciekawe doświaczenia z reakcjami chemicznymi. Dla wielu osób to była szansa na przełamanie różnych naukowych lęków :) 

 

Zespół 26 - Publiczne Gimnazjum, Dobrzyń nad Wisłą

Ekipa z Kujaw postawiła na swoją nabliższą okolicę - w ramach projektu Młody Obywatel postanowili przyjrzeć się miejskiemu parkowi. Co sądzą o nim mieszkańcy i mieszkanki? Czy odpowiada na ich potrzeby? Co w nim zmienić? Na podstawie wywiadów stworzyli  wizualizację parku marzeń. Do jej przedstawienia wykorzystali ... popularną grę The Sims! :) 

Jak sami przyznają, jednym z trudniejszych elementów projektu było zaprezentowanie efektów pracy wiceburmistrzyni i radnym Dobrzynia. Spotkali się jednak z bardzo pozytywnymi reakcjami i zapewnieniami, że w miarę możliwości miejskiego budżetu, park będzie rewitalizowany. Widać już pierwsze efekty - miejsce zostało ładnie wysprzątane. 

 

Zespół 32 - Gimnazjum w Borui Kościelnej

Swoim parkiem postanowiła się zająć także grupa Młodych Obywateli z Borui Kościelnej. Uznali, że jest po prostu ... nudny. Nic się w nim nie dzieje. Postanowili więc to zmienić! Pomogli im w tym przedstawiciele i przedstawicielki nadleśnictwa, które zostało partnerem projektu. Dzięki nim, młodzi otrzymali młode drzewka, które wspólnie zasadzili. Stworzyli również ścieżkę tematyczną dla swoich młodszych kolegów i koleżanek. 

To kolejny zespół, który podkreśla, że dzięki realizacji projektu można nauczyć się lepszej współpracy i komunikacji. Wiadomo, w grupie raźniej! I bardziej kreatywnie :) 

 

Zespół 21 - Gimnazjum w Radliczycach 

Trochę inaczej do poznawania najbliższej okolicy zabrał się zespół z Radliczyc. W ramach swojego projektu zajęli się zbieraniem informacji o swojej miejscowości a także o historii jej mieszkanek i mieszkańców, w tym rodziców i dziadków młodych. Te odkrycia pomogły im zorganizować grę terenową dla swoich kolegów i koleżanek. Zadania dla siebie znaleźli i starsi i młodsi - musieli zmierzyć się z różnymi łamigłówkami takimi jak krzyżówki, szyfry czy zagadki. 

Co było ważne w realizacji tej inicjatywy? Duża samodzielność młodzieży oraz wciąganie do działania uczniów i uczennice innych klas. Zespołowość to podstawa!

 

 

 

W kategorii: