W dniach 14-15 kwietnia do Warszawy przybyli uczniowie, którym przyświecał wspólny cel – Szkoła Demokracji!

Czym jest Szkoła Demokracji?

Projekt Szkoła Demokracji ma na celu rozwój samorządności i aktywności społecznej uczniów. Ponadto poprzez projekt uświadomiane jest członkom szkolnej społeczności, że szkoła to nie tylko budynek, do którego MUSZĘ iść. To jest miejsce, do którego CHCĘ chodzić. Szkoła nie powinna kojarzyć się tylko (choć przede wszystkim) jako miejsce poświęcone nauce. Tak nie jest. Jest to również miejsce spotkań, rozwijania swoich pasji i zainteresowań, wspólnego działania na rzecz społeczności szkolnej. Jest to projekt, który ma uświadomić, że szkoła stanie się miejscem dla każdego, gdzie każdy będzie mógł śmiało wyrażać swoje zdanie, gdzie każdego zdanie będzie ważne!

W każdej szkole, niezależnie czy jesteśmy w podstawówce, gimnazjum czy liceum, spędzamy BARDZO DUŻO naszego czasu. Projekt Szkoła Demokracji chcę pokazać, że ten czas można spędzić przyjemnie i efektywnie, czyniąc ją bardziej otwartą.

Zadania

Zadania projektu Szkoły Demokracji opierają się na 7 obszarach tematycznych. Są to: wybory reprezentacji, komunikacja i media, działania uczniów, podejmowanie decyzji, uczenie się i nauczanie, otwarta szkoła, zasoby i kwestie formalne. To, co mieli zrobić uczestnicy, to na samym poczatku zdiagnozowanie działania szkoły w kazdym z obszarów, a następnie w oparciu o wyniki, przygotowanie i wprowadzenie w życie planu poprawy funkcjonowania tych obszarów, które tego wymagały. Przez cały ten czas szkoły były wspierane przez mentora. 

Nagrodą w projekcie jest przyznanie szkole certyfikatu „Szkoły Demokracji”.

Podsumowanie

Podsumowaniem projektu była odbywająca się w Warszawie, w dniach 14-15 kwietnia, konferencja. Przybyli na nią przedstawiciele grup projektowych z całej Polski, w reprezentacjach liczących dwoje uczniów i opiekuna.

W czwartek, w przeddzień właściwiej konferencji, odbyły się warsztaty, podczas których uczestnicy zostali podzieleni na 7 grup, a każdej z nich przydzielono jeden obszar. Przed uczestnikami postawiono wyzwania i zadania, na które mieli odpowiedzieć, przedstawiając scenkę odnoszącą się do przydzielonego im obszaru.

Piątek natomiast był w rękach uczestników. To oni tak naprawdę przygotowali całą konferencje i to od nich zależało co będzie się na niej działo. Każda grupa miała 15 minut na przedstawienie wypracowanego rozwiązania przydzielonego i problemu.

Uczestnicy starali się do swoich zadań wykorzystać całą publiczność! Tym sposobem wspólnie mieliśmy okazję śpiewać autorskie piosenki uczestników, ale także… robić przysiady podczas przykładowej lekcji wf-u! Poprzez swoje inscenizacje, uczestnicy łącząc swoje pomysły i doświadczenie, doskonale przedstawili istotę każdego z obszarów Szkoły Demokracji!

Na zakończenie obecne na ko konferencji reprezentacje szkół otrzymały certyfikaty Szkoły Demokracji!

Co dalej?

Na konferencji się nie kończy. Szkoły, które otrzymały certyfikat nie powinny traktować go jako medal, a jako zachętę, motywację, do zmieniania swojego środowiska, swojej szkoły na lepszą, bardziej otwartą i przyjazną uczniom!

Tego właśnie życzymy wszystkim! Każdej szkole,  która certyfikat dostała, ale również każdej, której się to nie udało, bo oznacza to, że przed Wami jest jeszcze ogromna paleta możliwości działań, które możecie podejmować!

Do zobaczenia podczas kolejnej edycji Szkoły Demokracji!

Magdalena Szczerbaciuk