Jakie są Twoje spostrzeżenia co do trafności tych wypowiedzi? Czy zgadzasz się z autorem lub autorką tych słów? Czy masz może inne doświadczenia odnośnie rozmawiania? Czy zastanawiałeś/zastanawiałaś się kiedyś czym jest dla Ciebie rozmawianie z drugim człowiekiem i bezpośredni kontakt z rozmówcą?

Do przeprowadzenia takiego krótkiego ćwiczenia zapraszamy Was podczas pierwszego spotkania szkolnego „Klubu dobrej rozmowy Punkty widzenia” – inicjatywie przygotowanej przez Centrum Edukacji Obywatelskiej w ramach ogólnopolskiego projektu „Rozmawiajmy o uchodźcach. Globalnie-lokalnie o migracjach”. www.migracje.ceo.org.pl.

 

Kluby dobrej rozmowy to cykl spotkań w szkole polegających na zachęceniu młodzież do poznawania swoich punktów widzenia i prowadzenia rozmów na temat sytuacji uchodźców i współczesnych migracji, niezależnie od tego, jakie są jej poglądy w tej sprawie. Ważna jest sama rozmowa. Uczniowie i uczennice przy wsparciu nauczyciela lub nauczycielki zakładają Klub i do inicjatywy mogą zaprosić swoich kolegów i koleżanki z klasy.  Wspólnie możecie zorganizować większe wydarzenie, skierowane do całej społeczności szkolnej lub lokalnej. Jak to zrobić?

 

WEŹCIE SPRAWY W SWOJE RĘCE I PRZEJMIJCIE STERY!

Główny materiał inicjatywy, którym jest przewodnik „Klub dobrej rozmowy. Punkty widzenia” kierujemy bezpośrednio do młodzieży. Wersja elektroniczna Przewodnika dostępna na stronie www.migracje.ceo.org.pl.

W przewodniku zapraszamy Was do zakładania w szkołach Klubów dobrej rozmowy o uchodźcach i współczesnych migracjach. Mogą to być spotkania prowadzone na podobnych zasadach jak szkolne koła zainteresowań. Jeśli jest kółko matematyczne, przyrodnicze czy teatralne, to czemu nie stworzyć takiego, takiego którego głównym celem jest rozmowa i wymiana opinii?

Przewodnik ten ma pomóc Wam krok po kroku zorganizować Klub dobrej rozmowy, a także podsunąć proponowane tematy do dyskusji oraz wesprzeć w planowaniu przebiegu spotkań.

 

Przewodnik na stronie www.migracje.ceo.org.pl

 

 

W części I przewodnika zatytułowanej „KLUB DOBREJ ROZMOWY” zachęcamy grupę do zastanowienia się nad tym, czy w ich szkole jest czas i miejsce na to, aby ze sobą rozmawiać. Opisujemy  jakie same dostrzegamy korzyści z założenia Klubu w szkole, podpowiadamy jak wybrać tematy do rozmów i dlaczego warto rozmawiać o sytuacji uchodźców. Zwracamy uwagę na emocję, które często towarzyszą rozmowie na temat migracji i uchodźstwa oraz na to, że co i jak mówimy, ma głęboki wpływ na to, co i jak myślimy. Oprócz tego, zachęcamy do zapoznania się z 10 poradami – jak rozmawiać o uchodźcach i wzajemnie się słuchać.

 

W część II przewodnika zatytułowanej „JAK ZAŁOŻYĆ KLUB DOBREJ ROZMOWY?” Pokazujemy jak krok po kroku zorganizować Klub dobrej rozmowy. Inspirujemy do wielu kreatywnych przedsięwzięć. Odpowiadamy na pytania: Co może połączyć grupę? Jak znaleźć przestrzeń do dobrej rozmowy? Jakie są sposoby na promowanie w społeczności lokalnej wydarzenia.

 

W części III przewodnika zatytułowanej „O CZYM ROZMAWIAĆ, ŻEBY BYŁO CIEKAWIE? WSKAZÓWKI I INSPIRACJE” czytelnik i czytelniczka znajdzie garść inspiracji (w tym tytuły książek i filmów oraz nazwy miejsc wartych odwiedzenia) do wykorzystania w ramach Klubu. Propozycje dotyczą zarówno metod pracy, jak i źródeł, z których można skorzystać. Inspiracją do podjęcia tematu dotyczącego sytuacji uchodźców czy szerzej migracji – może być przeczytana przed spotkaniem książka lub obejrzany film, a  może wyjście na wystawę. Jeśli grupę interesują bieżące wydarzenia społeczno-polityczne, to co dzieje się w Polsce i na świecie może zająć się krytyczną analizą, np. materiałów zaczerpniętych z mediów społecznościach czy artykułów prasowych dotyczących tematyki uchodźczej lub migracyjnej.

 

 

Inspiracje książkowe zaczerpnięte z Przewodnika dla młodzieży „Punkty widzenia. Klub dobrej rozmowy” za: www.migracje.ceo.org.pl.

- "NieObcy. 21 opowieści, żeby się nie bać. Polscy pisarze dla uchodźców", Paweł Goźliński (red.), Stowarzyszenie Przyjaciół Polskiej Akcji Humanitarnej, Warszawa 2015

- "Przez morze. Z Syryjczykami do Europy", Wolfgang Bauer, Czarne, Wołowiec 2016

- "Ten Inny", Ryszard Kapuściński, Wydawnictwo Znak, Kraków 2006

- "Chłopiec z Lampedusy", Rafał Witek, Wydawnictwo Literatura, Łódź 2016

- "Zagubione w przekładzie", Eva Hoffman, Aneks, Warszawa 1989

- "Co to jest islam? Książka dla dzieci i dorosłych", Tahar Ben Jelloun, Karakter, Kraków 2015

- "Przeprawa. Moja podróż do pękniętego serca Syrii", Samar Yazbek, Karakter, Kraków 2016

- "Kontener", Wojciech Tochman, Katarzyna Boni, Wydawnictwo Agora, Warszawa 2014

- "Wielki przypływ", Jarosław Mikołajewski, Wydawnictwo Dowody na Istnienie, Warszawa 2015

 

Na początku letniego semestru szkolnego 2017/2018 ruszamy z kolejną edycją projektu „Rozmawiajmy o uchodźcach”, w ramach którego m.in. za pomocą kursu internetowego i warsztatów w szkołach chcemy wspierać młodzież w zakładaniu i rozwijaniu Klubów dobrej rozmowy i poznawaniu różnych punktów widzenia. Więcej informacji wkrótce na stronie internetowej projektu www.migracje.ceo.org.pl i na stronie na Facebooku: www.facebook.com/rozmawiajmyouchodzcach.  Do zobaczenia! J

 

 

Artykuł powstał dzięki finansowaniu w ramach projektu "Rozmawiajmy o uchodźcach. Globalnie-lokalnie o migracjach" współfinansowanego w ramach programu polskiej współpracy rozwojowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP.

Autorka: Julia Godorowska