Dorośli wspierają aktywność uczniowską, czy raczej ją hamują? Czy w waszych projektach nauczyciele uczestniczą aktywnie, czy raczej blokują podejmowane przez was działania? I pewnie najważniejsze pytanie – czy nauczyciele potrafią z wami współpracować? Nad tymi i innymi pytaniami w warszawskiej klubokawiarni Państwomiasto odbyła się debata zorganizowana przez Stowarzyszenie Praktyków Dramy Stop-klatka.  

Z jednej strony debaty stanęły Marta Sadkowska (trenerka NGO), Patrycja Piórkowska (przedstawicielka młodzieżowej rady szkoły z Długosiodła) oraz Bartosz Puszkarski (lokalny lider z I LO w Siedlcach) broniąc zdania, że dorośli HAMUJĄ aktywność młodzieży. Natomiast po drugiej stronie znaleźli się: Anna Kozak (doświadczona opiekunka grupy projektowej z programu Młody Obywatel z Bielska-Białej), Karol Pych (przedstawiciel młodzieżowej rady szkoły z Długosiodła), Julia Matejczuk (lokalna liderka z I LO w Siedlcach). Debatę moderował Mateusz Wojcieszak – koordynator programu Młody Obywatel organizowanego przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Fundację BGK.

Debatę poprzedziła prezentacja wyników badania „Dramowi obywatele”, które przedstawiła koordynatorka projektu Agnieszka Buśk ze Stowarzyszenia Praktyków Dramy Stop-klatka. Następnie po krótce zostały przedstawione zasady debaty oxfordzkiej. I zaczęło się!

Drużyna opowiadających się po stronie „dorosłych wspierających” zakreśliła główne definicje związane z debatą – wyjaśnili jak rozumieją pojęcie dorosłych a jak pojęcie uczniów i oddolnej aktywności. Strona przeciwna natomiast skupiała się na obawach dorosłych dotyczących nowości i innowacji oraz brakiem chęci na inicjowanie przedsięwzięć we współpracy z uczniami. Według mówców dorośli często stają się murem, przez który młodzi ludzie nie potrafią i nie bardzo mogą przeskoczyć. Z drugiej jednak strony padały głosy, że są oni pomocą i wsparciem, chociażby ze względów prawnych, bez którego projekt często nie ma racji bytu.

Obie grupy prezentowały silne argumenty, pewność siebie, błyskotliwość oraz dobre przygotowanie merytoryczne. Głosowanie publiczności wskazało stronę propozycji jako zwycięzców tej debaty.

Działanie realizowane w ramach programu Obywatele dla Demokracji, Finansowanego z Funduszy EOG.