1. Kilka słów wstępu…

Znajomość pewnych zasad w kontaktach z mediami umożliwi efektywną współpracę z tymi podmiotami, od których zależy nagłośnienie wyników waszej pracy, a często również powodzenie całego projektu. Bo w końcu media dają szansę na to, że o waszej akcji dowie się duża liczba osób. Dlatego naprawdę warto wiedzieć, jak zabłysnąć w zetknięciu z prawdziwym dziennikarzem. Poniżej podajemy rady, które mogą okazać się przydatne przy współpracy z dziennikarzami:

I. Traktujcie ich poważnie, po partnersku;
II. Szanujcie ich wymagania, a zwłaszcza terminy;
III. Poznajcie bliżej media i dziennikarzy - czytajcie, oglądajcie, słuchajcie;
IV. Ułatwiajcie im pracę: podawajcie źródła danych, cytatów;
V. Dostarczajcie im informacji: posługujcie się faktami;
VI. Bądźcie zwięźli i konkretni;
VII. Bądźcie łatwo dostępni;
VIII. Podczas rozmowy bądźcie rozluźnieni, lecz pewni swego i stanowczy;
IX. Dbajcie o swoją wiarygodność;
X. Autoryzujcie wywiady (byle szybko).

 

2. Jakich wiadomości szukają dziennikarze?

Odpowiedzi na to pytanie warto poszukać zanim skontaktujecie się z wybranymi mediami. Wtedy będziecie wiedzieć, jak powinna wyglądać informacja o waszym działaniu tak, aby przyciągała medialną uwagę. Ale przejdźmy do rzeczy. Dziennikarze szukają wiadomości:

  • Niezwykłych,
  • Zróżnicowanych,
  • Kontrowersyjnych,
  • Istotnych dla wielu ludzi,
  • Skrajnych,
  • Dotyczących konfliktów,
  • Aktualnych.

 

3. Jak trafić pod właściwy adres?

Przygotowując się do kampanii w mediach trzeba sporządzić listę tych spośród nich, które powinny otrzymać waszą informację. Przy sporządzaniu takiej listy pomocne mogą być dla was pytania:

  • Z jakimi mediami jest najkorzystniej współpracować biorąc pod uwagę rodzaj naszego działania?
  • Które media mogą być najbardziej zainteresowane wiadomością, jaką macie do zaoferowania?
  • Jakie są możliwości dotarcia do tych mediów?

Gdy już wybierzecie interesujące was media, czas się zastanowić, jak można się z nimi skontaktować. Zawsze kiedy kierujecie się do mediów, zwracajcie się do konkretnej osoby. Zbierzcie niezbędne dane:

  • Kto (nazwisko, funkcja) decyduje o tym, które wydarzenia zostaną zrelacjonowane?
  • Czy jest jakiś dziennikarz lub dziennikarka, którzy specjalizują się w waszej dziedzinie?
  • Kiedy zapadają decyzje o tym, co będzie relacjonowane?
  • Z jakim wyprzedzeniem trzeba poinformować dziennikarzy o organizowanym wydarzeniu?

 

4. Oko w oko z dziennikarzem…

  • Przedstawcie się i doprowadźcie do wstępnego spotkania;
  • Zaproście na organizowane przez siebie wydarzenie;
  • Reagujcie na artykuły o zajmującej was problematyce - napiszcie list do redakcji, zadzwońcie;
  • Postarajcie się nawiązać kontakt osobisty z dziennikarzami tak, aby łączyło was poczucie działania we "wspólnej sprawie";

 

5. Po projekcie…

Zadbajcie o kontakt z mediami również po tym, jak skończy się wasze działanie. Podziękujcie za współpracę i pomoc w promowaniu projektu. Jeśli zostaniecie pozytywnie zapamiętani jako partnerzy, może to zaowocować współpracą z mediami przy okazji innych projektów.

 

Materiał powstał w ramach dofinansowania przyznanego przez Fundację Bre Banku.