Może zdarzyć się tak, że chcąc wypromować swoje działanie, staniecie przed prawdziwym wyzwaniem: udzieleniem wywiadu. Ale nie taki wilk straszny jak go malująJ Podpowiemy wam, jak sprostać takiemu zadaniu. Chociaż wywiady dla różnych rodzajów mediów mają swoją specyfikę, to dwie rzeczy są wspólne: trzeba się do nich starannie przygotować i starać się nie stracić kontroli nad sytuacją.

Przed wywiadem:

  • Zbierzcie wszelkie niezbędne dane o temacie rozmowy;
  • Zastanówcie się, co chcecie osiągnąć podczas wywiadu;
  • Dowiedzcie się, kto będzie odbiorcą;
  • Przygotujcie się odpowiednio do typu środka przekazu.

 

Kiedy wywiad jest umówiony:

1. Zbierzcie informacje o dziennikarzu, który będzie prowadził rozmowę: 

  • Imię i nazwisko;
  • Z jakiej redakcji czy programu pochodzi;
  • Jaką problematyką się zajmuje;
  • Jakie ma poglądy;
  • Jaki ma styl prowadzenia rozmów (rodzaj pytań, stosunek do rozmówców);
  • Skąd o was się dowiedział;
  • Czy może udostępnić przed wywiadem listę pytań.

2. Dowiedzcie się jak najwięcej o audycji:

  • Jaka jest formuła audycji (informacyjna, opinie, komentarz);
  • Czy pójdzie na żywo;
  • Kiedy będzie pokazana;
  • Do jakiej publiczności jest skierowana;
  • Jaki będzie jej główny temat;
  • Jakie inne tematy zostaną poruszone;
  • Rodzaj wywiadu (jeden na jednego, dyskusja panelowa).

 

Podczas wywiadu:

  • Zacznijcie od najważniejszej tezy (tematy, argumentu), niemal bez względu na pytanie dziennikarza, na przykład posługując się techniką "pomostów": "Zanim przejdę do tego zagadnienia, chcę powiedzieć, że..."
  • Jeśli reporter zadaje pytania w sposób napastliwy, możecie powiedzieć: "Zadał mi pan/-i wiele pytań..." a potem odpowiedzieć na to, na które masz przygotowaną odpowiedź.
  • Jeśli zapada cisza, nie przejmujcie się. Nie dajcie się sprowokować do dobrowolnego przekazywania informacji, których nie chcecie ujawnić.
  • Jeśli nie znacie odpowiedzi na pytanie, nie kombinujcie.
  • Nie dajcie się wciągnąć w narzucone pole odpowiedzi.
  • Nie odpowiadajcie za innych.

Uwagi do wywiadów telewizyjnych

  • Patrzcie na swojego rozmówcę.
  • Nie zwracajcie uwagi na otoczenie (techników, reflektory, innych ludzi) na kamerę mikrofon.
  • Ubierzcie się lekko konserwatywnie. Załóżcie to, w czym czujecie się bezpiecznie i wygodnie. Unikajcie prążków, krat, jaskrawych kolorów.
  • Pamiętajcie, że cały czas jesteście na wizji.

Materiał powstał w ramach dofinansowania przyznanego przez Fundację Bre Banku.

(Zdjęcie: CC BY JaisHammerlund; opr. Kacper Biaduń)